Meille tulee maahanmuuttajalapsi - vinkkejä päivähoidon arjen sujumiseen
Kangas, Minttu; Eerikkilä, Anni (2011)
Lataukset:
Kangas, Minttu
Eerikkilä, Anni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössämme keskityimme maahanmuuttajalasten integroitumiseen Kemin päivähoitoon. Haastattelujen ja kyselylomakkeen avulla pyrimme huomioimaan sekä käyttäjien tarpeet että asiakkaiden näkökulman. Teimme henkilökunnalle työvälineeksi kansion, joka sisältää teemoja ja vinkkejä monikulttuurisuuden huomioimisessa ja auttaa heitä toimimaan arjessa maahanmuuttajalasten kanssa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa osiossa olemme avanneet maahanmuuttoon, kotoutumiseen sekä päiväkodin arkeen liittyviä käsitteitä: kommunikointi ja vuorovaikutus, kasvatuskumppanuus, kulttuuri ja niiden erot ja kotoutuminen - integraatio. Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja mahdollisuuksien sekä maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä ja kotoutumisen tukemisen yhteensovittamiseen.
Metodologinen esittely:
Toteutimme työmme laadullisena tutkimuksena pyrkien menetelmätriangulaatioon käyttämällä aineistonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja kyselylomaketta. Tutkimuskysymyksemme koskivat päivähoidon henkilökunnan työskentelyä maahanmuuttajalasten kanssa ja kansiossa tarjoamme työvälineitä päiväkodin arkeen. Analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset:
Monipuolisilla aineistokeruumenetelmillä saimme valittua kansioon sisällön, joka on kattava ja kohderyhmää palveleva kokonaisuus. Kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta koimme kansion olevan tarpeellinen ja sen vaikuttavan tulevaisuudessa työskentelyyn maahanmuuttajaperheiden kanssa päivähoidossa.
Johtopäätökset:
Mielestämme päivähoidossa koetaan tarpeelliseksi lisätieto maahanmuuttajista ja uskomme kansion tukevan päivähoidon työntekijöiden kasvatustyötä sekä asenteellisesti että työmenetelmien osalta. Maahanmuuttajalasten integroitumiseen tulisi panostaa enemmän päivähoidossa ja henkilökunnan tietämys on tässä asiassa avainasemassa.
Opinnäytetyössämme keskityimme maahanmuuttajalasten integroitumiseen Kemin päivähoitoon. Haastattelujen ja kyselylomakkeen avulla pyrimme huomioimaan sekä käyttäjien tarpeet että asiakkaiden näkökulman. Teimme henkilökunnalle työvälineeksi kansion, joka sisältää teemoja ja vinkkejä monikulttuurisuuden huomioimisessa ja auttaa heitä toimimaan arjessa maahanmuuttajalasten kanssa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa osiossa olemme avanneet maahanmuuttoon, kotoutumiseen sekä päiväkodin arkeen liittyviä käsitteitä: kommunikointi ja vuorovaikutus, kasvatuskumppanuus, kulttuuri ja niiden erot ja kotoutuminen - integraatio. Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja mahdollisuuksien sekä maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä ja kotoutumisen tukemisen yhteensovittamiseen.
Metodologinen esittely:
Toteutimme työmme laadullisena tutkimuksena pyrkien menetelmätriangulaatioon käyttämällä aineistonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja kyselylomaketta. Tutkimuskysymyksemme koskivat päivähoidon henkilökunnan työskentelyä maahanmuuttajalasten kanssa ja kansiossa tarjoamme työvälineitä päiväkodin arkeen. Analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset:
Monipuolisilla aineistokeruumenetelmillä saimme valittua kansioon sisällön, joka on kattava ja kohderyhmää palveleva kokonaisuus. Kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta koimme kansion olevan tarpeellinen ja sen vaikuttavan tulevaisuudessa työskentelyyn maahanmuuttajaperheiden kanssa päivähoidossa.
Johtopäätökset:
Mielestämme päivähoidossa koetaan tarpeelliseksi lisätieto maahanmuuttajista ja uskomme kansion tukevan päivähoidon työntekijöiden kasvatustyötä sekä asenteellisesti että työmenetelmien osalta. Maahanmuuttajalasten integroitumiseen tulisi panostaa enemmän päivähoidossa ja henkilökunnan tietämys on tässä asiassa avainasemassa.