3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukeminen luovien toimintojen keinoin
Siintoharju, Marja; Vänskä, Merita (2021)
Siintoharju, Marja
Vänskä, Merita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011797
Tiivistelmä
Lapsille on haastavaa tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan. Tunnetaitojensa kehittymiseksi varhaiskasvatusikäiset lapset tarvitsevat ymmärrystä ja kokemusta tunteista ja tunteiden turvallisesta kohtaamisesta. Tunnetaidot vaikuttavat lasten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, kehitykseen, oppimiseen ja käyttäytymiseen, lasten suhtautumiseen itseensä ja toisiin, sekä sosiaalisiin suhteisiin ja itsetunnon kehittymiseen.
Lapset tarvitsevat tunnetaitojensa kehittymisen tueksi kasvattajan mallia, tunnetaitojen harjoittelemista ja kasvattajan tukea ja opastusta. Lapsilla on mahdollisuus opetella tunnetaitoja luovien menetelmien kautta, esimerkiksi liikunnan, musiikin ja draaman keinoin. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja kehittää 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitoja. Tavoitteena oli tuoda varhaiskasvatuksen ammattilaisille luovia menetelmiä lasten tunnetaitojen tukemiseen ja kehittämiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta kokonaisuudesta; opinnäytetyön raporttiosuudesta ja kehittämistyön tuotoksesta. Raporttiosuus sisältää aiheeseen liittyvän teoriaosuuden, opinnäytetyön prosessin dokumentoinnin sekä arvioinnin. Kehittämistyössä tuotettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille konkreettisena työvälineenä käytettävä 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemista sisältävien luovien menetelmien menetelmäkansio. Tarve menetelmäkansion tuottamiselle tuotiin esiin työelämän yhteistyökumppanin Hyvinkään kaupungin Hangonsillan päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta. Menetelmäkansioon on koottu valmiita jo olemassa olevia luovia menetelmiä liikunnan, musiikin ja draaman luovien toimintojen osa-alueista. Menetelmien valintaa ohjasivat lapsilähtöisyys, työelämän yhteiskumppanin tarpeet ja toiveet, sekä teoriatietämyksemme tunteista, tunnetaidoista, luovista menetelmistä, sosioemotionaalisista taidoista, 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehityksestä ja kasvattajan roolista.
Tuotettua menetelmäkansiota pystyvät hyödyntämään kaikki varhaiskasvatuksen ammattilaiset, sekä lasten huoltajat ja muut aiheesta kiinnostuneet. Jatkossa olisi tärkeää tuoda tunnetaitoja tukevat luovat menetelmät osaksi varhaiskasvatuksen jokapäiväistä arkea, valtakunnallisesti. Tulevaisuudessa menetelmäkansiota olisi tärkeää kehittää sisältämään myös muita luovien toimintojen osa-alueita, kuten kuvataide ja kirjallisuus. Tärkeää olisi myös huomioida monikulttuuristen ja erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeet.
Lapset tarvitsevat tunnetaitojensa kehittymisen tueksi kasvattajan mallia, tunnetaitojen harjoittelemista ja kasvattajan tukea ja opastusta. Lapsilla on mahdollisuus opetella tunnetaitoja luovien menetelmien kautta, esimerkiksi liikunnan, musiikin ja draaman keinoin. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja kehittää 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitoja. Tavoitteena oli tuoda varhaiskasvatuksen ammattilaisille luovia menetelmiä lasten tunnetaitojen tukemiseen ja kehittämiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta kokonaisuudesta; opinnäytetyön raporttiosuudesta ja kehittämistyön tuotoksesta. Raporttiosuus sisältää aiheeseen liittyvän teoriaosuuden, opinnäytetyön prosessin dokumentoinnin sekä arvioinnin. Kehittämistyössä tuotettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille konkreettisena työvälineenä käytettävä 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemista sisältävien luovien menetelmien menetelmäkansio. Tarve menetelmäkansion tuottamiselle tuotiin esiin työelämän yhteistyökumppanin Hyvinkään kaupungin Hangonsillan päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta. Menetelmäkansioon on koottu valmiita jo olemassa olevia luovia menetelmiä liikunnan, musiikin ja draaman luovien toimintojen osa-alueista. Menetelmien valintaa ohjasivat lapsilähtöisyys, työelämän yhteiskumppanin tarpeet ja toiveet, sekä teoriatietämyksemme tunteista, tunnetaidoista, luovista menetelmistä, sosioemotionaalisista taidoista, 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehityksestä ja kasvattajan roolista.
Tuotettua menetelmäkansiota pystyvät hyödyntämään kaikki varhaiskasvatuksen ammattilaiset, sekä lasten huoltajat ja muut aiheesta kiinnostuneet. Jatkossa olisi tärkeää tuoda tunnetaitoja tukevat luovat menetelmät osaksi varhaiskasvatuksen jokapäiväistä arkea, valtakunnallisesti. Tulevaisuudessa menetelmäkansiota olisi tärkeää kehittää sisältämään myös muita luovien toimintojen osa-alueita, kuten kuvataide ja kirjallisuus. Tärkeää olisi myös huomioida monikulttuuristen ja erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeet.