Markkinointisuunnitelma
Oravakangas, Mirva (2021)
Oravakangas, Mirva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma, jossa haluttiin kehittää markkinointiviestintää. Toimeksiantajana oli ravitsemisalan organisaatio ja markkinointisuunnitelma tehtiin Ruokalaakso -hankkeelle.
Työ oli kvantitatiivinen tutkimus, joka koostuu teoria ja tutkimusosasta. Teoriaa kerättiin markkinoinnista kuten markkinoinnin kehittymisestä ja markkinoinnin suunnittelusta, lähtökohtatilanteen analysoinnista, asiakasymmärryksestä kuten sidosryhmistä ja asiakaskokemuksen merkityksestä sekä markkinointiviestinnästä. Tavoitteena oli kehittää markkinointiviestintää etenkin digitaalisessa muodossa. Kehitysajatusten tavoitteena oli lisätä viestinnän tehokkuuttaa, kiinnostavuutta sekä lisätä sosiaalisen median käyttöastetta.
Tutkimusosan tueksi toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Ruokalaakson sidosryhmille, jotka vastasivat markkinointiviestintää ja asiakaskokemusta koskeviin kysmyksiin. Markkinointisuunnitelma luotiin teorian ja kyselyn pohjalta. Opinnäyetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.
Työ oli kvantitatiivinen tutkimus, joka koostuu teoria ja tutkimusosasta. Teoriaa kerättiin markkinoinnista kuten markkinoinnin kehittymisestä ja markkinoinnin suunnittelusta, lähtökohtatilanteen analysoinnista, asiakasymmärryksestä kuten sidosryhmistä ja asiakaskokemuksen merkityksestä sekä markkinointiviestinnästä. Tavoitteena oli kehittää markkinointiviestintää etenkin digitaalisessa muodossa. Kehitysajatusten tavoitteena oli lisätä viestinnän tehokkuuttaa, kiinnostavuutta sekä lisätä sosiaalisen median käyttöastetta.
Tutkimusosan tueksi toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Ruokalaakson sidosryhmille, jotka vastasivat markkinointiviestintää ja asiakaskokemusta koskeviin kysmyksiin. Markkinointisuunnitelma luotiin teorian ja kyselyn pohjalta. Opinnäyetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.