Perehdyttämismallin rakentaminen konserniyrityksessä
Mäki-Kamppi, Anna (2021)
Mäki-Kamppi, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031876
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on kohdeyrityksen perehdyttämisen nykytila, ja mitä puutteita ja kehityskohtia perehdyttämisessä tällä hetkellä on. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada selville, mitä tarvitaan laadukkaaseen perehdyttämiseen konserninhallinnon sekä kohdeyrityksen henkilöstön näkökulmasta,
ja mitä perehdyttämisen kehittämisen tueksi tarvitaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi perehdyttämisprosessin ja -mallin viitekehys, joiden pohjalta kohdeyrityksen perehdyttämisprosessia lähdetään kehittämään. Tutkimuksen toimeksiantaja on suuren yrityskaupan läpikäynyt konserniyritys, jolta puuttui konsernitason perehdyttämismalli.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat perehdyttämisprosessin vaiheet sekä laadukkaan perehdyttämisen määritelmä. Teoriaosuudessa keskitytään kuvailemaan perehdyttämisen etuja sekä henkilöstölle että yritykselle, ja tarkastelemaan perehdyttämistä erilaisissa tilanteissa. Empiirisen osion muodostavat konserninhallinnon vastuuhenkilöille sekä yhtiön uusille työntekijöille teetetyt kyselytutkimukset. Tutkimuksessa käytettiin rinnakkain kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen tulosten perusteella tarve konsernitason yhteiselle perehdyttämismallille ja perehdyttämisen viitekehykselle on erittäin suuri. Perehdyttämistä toteutetaan eri liiketoiminta-alueilla ja eri yksiköissä omien mallien avulla, joten perehdyttäminen ei ole yhtenäistä, eikä täten myöskään tasalaatuista. Laadukkaan perehdyttämisen määritelmän sekä kyselytutkimusten tulosten perusteella rakennettiin konsernitason perehdyttämisen tarkistuslista, jota hyödyntämällä perehdyttämistä voidaan suunnitella ja yhtenäistää. Perehdyttämisprosessia kehitettiin myös työstämällä pohja perehdyttämisen seurantakeskustelulle, jotta perehdyttämisen etenemistä olisi helpompi seurata.
ja mitä perehdyttämisen kehittämisen tueksi tarvitaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi perehdyttämisprosessin ja -mallin viitekehys, joiden pohjalta kohdeyrityksen perehdyttämisprosessia lähdetään kehittämään. Tutkimuksen toimeksiantaja on suuren yrityskaupan läpikäynyt konserniyritys, jolta puuttui konsernitason perehdyttämismalli.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat perehdyttämisprosessin vaiheet sekä laadukkaan perehdyttämisen määritelmä. Teoriaosuudessa keskitytään kuvailemaan perehdyttämisen etuja sekä henkilöstölle että yritykselle, ja tarkastelemaan perehdyttämistä erilaisissa tilanteissa. Empiirisen osion muodostavat konserninhallinnon vastuuhenkilöille sekä yhtiön uusille työntekijöille teetetyt kyselytutkimukset. Tutkimuksessa käytettiin rinnakkain kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen tulosten perusteella tarve konsernitason yhteiselle perehdyttämismallille ja perehdyttämisen viitekehykselle on erittäin suuri. Perehdyttämistä toteutetaan eri liiketoiminta-alueilla ja eri yksiköissä omien mallien avulla, joten perehdyttäminen ei ole yhtenäistä, eikä täten myöskään tasalaatuista. Laadukkaan perehdyttämisen määritelmän sekä kyselytutkimusten tulosten perusteella rakennettiin konsernitason perehdyttämisen tarkistuslista, jota hyödyntämällä perehdyttämistä voidaan suunnitella ja yhtenäistää. Perehdyttämisprosessia kehitettiin myös työstämällä pohja perehdyttämisen seurantakeskustelulle, jotta perehdyttämisen etenemistä olisi helpompi seurata.