Leo-nalle ja iloton isä : sadut vaikeista asioista kertomassa
Veteläinen, Niina (2011)
Veteläinen, Niina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni aiheena on, että miten sadut voivat auttaa lasta vaikeissa asioissa. Järjestin päiväkodissa lapsiryhmälle kolme satutuokiota, joilla luin lapsille lastenkirjan ja itse tekemäni sadun, sekä keksimme lasten kanssa yhdessä yhteisen sadun tekemiäni kuvia hyödyntäen. Olen vertaillut näitä kolmea menetelmää keskenään kiinnittäen huomiota siihen, miltä niitä tuntui käyttää ja miten ne toimivat lapsille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Olen pohjustanut aihettani avaamalla kriisin käsitteen, ja käsittelen, mitkä asiat auttavat ja tukevat lasta selviämään kriiseistä tai välttämään niitä. Olen syventynyt lastenkirjallisuuteen ja niiden kuvitukseen. Esittelen myös, että miten lastenkirjallisuus ja sadut voivat auttaa lasta, joka on jonkin vaikean asian äärellä.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmetodeina ovat toimineet toimintatutkimus sekä osallistuva havainnointi. Tein sadun, jonka aiheena oli vanhemman uupumus. Tämä sama teema toistui myös lastenkirjassa sekä lasten kanssa keksityssä sadussa. Havainnoin lapsia tuokioilla sekä niillä kuvattujen videoiden perusteella.
Keskeiset tutkimustulokset: Tekemääni satua oli helppo käyttää, koska sen elementit olivat itse valitsemiani. Myös lapset olivat kiinnostuneita tekemästäni sadusta, ja vaikuttivat arvostavan sitä. Moni lapsi oli kiinnostunut yhteisen tarinan keksimisestä, mutta viidestä lapsesta neljä eivät keksineet yhteiseen tarinaan juonta. He seurasivat kuitenkin tarinan kulkua. Lastenkirjoja on kirjoitettu useista kipeistä ja vaikeista asioista. Lapset pitivät lukemastani lastenkirjasta, ja minun oli helppo keskustella tarinasta lasten kanssa.
Johtopäätökset: Itse tekemällä saa juuri haluamansa tarinan, jonka avulla käsitellä lapsen kanssa vaikeaa asiaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Olen pohjustanut aihettani avaamalla kriisin käsitteen, ja käsittelen, mitkä asiat auttavat ja tukevat lasta selviämään kriiseistä tai välttämään niitä. Olen syventynyt lastenkirjallisuuteen ja niiden kuvitukseen. Esittelen myös, että miten lastenkirjallisuus ja sadut voivat auttaa lasta, joka on jonkin vaikean asian äärellä.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmetodeina ovat toimineet toimintatutkimus sekä osallistuva havainnointi. Tein sadun, jonka aiheena oli vanhemman uupumus. Tämä sama teema toistui myös lastenkirjassa sekä lasten kanssa keksityssä sadussa. Havainnoin lapsia tuokioilla sekä niillä kuvattujen videoiden perusteella.
Keskeiset tutkimustulokset: Tekemääni satua oli helppo käyttää, koska sen elementit olivat itse valitsemiani. Myös lapset olivat kiinnostuneita tekemästäni sadusta, ja vaikuttivat arvostavan sitä. Moni lapsi oli kiinnostunut yhteisen tarinan keksimisestä, mutta viidestä lapsesta neljä eivät keksineet yhteiseen tarinaan juonta. He seurasivat kuitenkin tarinan kulkua. Lastenkirjoja on kirjoitettu useista kipeistä ja vaikeista asioista. Lapset pitivät lukemastani lastenkirjasta, ja minun oli helppo keskustella tarinasta lasten kanssa.
Johtopäätökset: Itse tekemällä saa juuri haluamansa tarinan, jonka avulla käsitellä lapsen kanssa vaikeaa asiaa.