Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Se on meijjän oikeus" : Päivähoidon työntekijöiden näkökulmia ja kokemuksia subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta

Manninen, Elina; Nissi, Maarit (2011)

 
Avaa tiedosto
Manninen_Elina ja Nissi_Maarit.pdf (485.7Kt)
Lataukset: 


Manninen, Elina
Nissi, Maarit
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme avulla selvitämme tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimaantuloon. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää päivähoidon työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja sen vaikutuksesta päivähoidossa tehtävään työhön. Opinnäytetyössämme tuomme esiin työntekijöiden näkemyksiä subjektiivisen päivähoito-oikeuden merkityksestä perheille ja lapsille. Tarkoituksena on selvittää työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä subjektiivinen päivähoito-oikeus mahdollistaa perheille.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme subjektiivisia oikeuksia ja niistä erityisesti subjektiivista päivähoito-oikeutta. Käsittelemme opinnäytetyössämme myös suomalaista varhaiskasvatusta ja päivähoitoa sekä pienryhmäpedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.

Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta (6) päivähoidon työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja haastattelut toteutimme parihaastatteluina. Litteroidun aineiston analysoimme teemoittelua ja sisällönanalyysiä käyttämällä.

Keskeiset tutkimustulokset: Subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimaantuloon ovat vaikuttaneet yhteiskunnalliset ja taloudelliset muutokset. Haastateltavamme kokevat päiväkotien ryhmäkokojen kasvaneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä. Haastateltavat kokevat työn muuttuneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukanaan tuomien muutosten myötä. Tästä esimerkkinä he toivat esiin suunnittelutyön lisääntymisen. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden koettiin mahdollistavan varhaiskasvatuspalvelut kaikille lapsille ja perheille heidän omat tarpeensa huomioiden. Subjektiivinen päivähoito-oikeus nähtiin tekijänä, joka asettaa suomalaiset lapset ja perheet tasa-arvoiseen asemaan.

Johtopäätökset: Päivähoidon työntekijät ovat sopeutuneet työn muutokseen ja pienryhmäpedagogiikalla on onnistuttu myös helpottamaan päivähoidon arkea. Varhaiskasvatuksen palveluihin tarvittaisiin enemmän vaihtoehtoisia palveluita valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tasavertaistaa perheet ja lapset, antaen heille yhtäläiset valinnanmahdollisuudet ja oikeuden laadukkaaseen varhaiskasvatukseen syistä riippumatta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste