"Se on meijjän oikeus" : Päivähoidon työntekijöiden näkökulmia ja kokemuksia subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta
Manninen, Elina; Nissi, Maarit (2011)
Manninen, Elina
Nissi, Maarit
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme avulla selvitämme tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimaantuloon. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää päivähoidon työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja sen vaikutuksesta päivähoidossa tehtävään työhön. Opinnäytetyössämme tuomme esiin työntekijöiden näkemyksiä subjektiivisen päivähoito-oikeuden merkityksestä perheille ja lapsille. Tarkoituksena on selvittää työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä subjektiivinen päivähoito-oikeus mahdollistaa perheille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme subjektiivisia oikeuksia ja niistä erityisesti subjektiivista päivähoito-oikeutta. Käsittelemme opinnäytetyössämme myös suomalaista varhaiskasvatusta ja päivähoitoa sekä pienryhmäpedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta (6) päivähoidon työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja haastattelut toteutimme parihaastatteluina. Litteroidun aineiston analysoimme teemoittelua ja sisällönanalyysiä käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset: Subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimaantuloon ovat vaikuttaneet yhteiskunnalliset ja taloudelliset muutokset. Haastateltavamme kokevat päiväkotien ryhmäkokojen kasvaneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä. Haastateltavat kokevat työn muuttuneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukanaan tuomien muutosten myötä. Tästä esimerkkinä he toivat esiin suunnittelutyön lisääntymisen. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden koettiin mahdollistavan varhaiskasvatuspalvelut kaikille lapsille ja perheille heidän omat tarpeensa huomioiden. Subjektiivinen päivähoito-oikeus nähtiin tekijänä, joka asettaa suomalaiset lapset ja perheet tasa-arvoiseen asemaan.
Johtopäätökset: Päivähoidon työntekijät ovat sopeutuneet työn muutokseen ja pienryhmäpedagogiikalla on onnistuttu myös helpottamaan päivähoidon arkea. Varhaiskasvatuksen palveluihin tarvittaisiin enemmän vaihtoehtoisia palveluita valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tasavertaistaa perheet ja lapset, antaen heille yhtäläiset valinnanmahdollisuudet ja oikeuden laadukkaaseen varhaiskasvatukseen syistä riippumatta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme subjektiivisia oikeuksia ja niistä erityisesti subjektiivista päivähoito-oikeutta. Käsittelemme opinnäytetyössämme myös suomalaista varhaiskasvatusta ja päivähoitoa sekä pienryhmäpedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta (6) päivähoidon työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja haastattelut toteutimme parihaastatteluina. Litteroidun aineiston analysoimme teemoittelua ja sisällönanalyysiä käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset: Subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimaantuloon ovat vaikuttaneet yhteiskunnalliset ja taloudelliset muutokset. Haastateltavamme kokevat päiväkotien ryhmäkokojen kasvaneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä. Haastateltavat kokevat työn muuttuneen subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukanaan tuomien muutosten myötä. Tästä esimerkkinä he toivat esiin suunnittelutyön lisääntymisen. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden koettiin mahdollistavan varhaiskasvatuspalvelut kaikille lapsille ja perheille heidän omat tarpeensa huomioiden. Subjektiivinen päivähoito-oikeus nähtiin tekijänä, joka asettaa suomalaiset lapset ja perheet tasa-arvoiseen asemaan.
Johtopäätökset: Päivähoidon työntekijät ovat sopeutuneet työn muutokseen ja pienryhmäpedagogiikalla on onnistuttu myös helpottamaan päivähoidon arkea. Varhaiskasvatuksen palveluihin tarvittaisiin enemmän vaihtoehtoisia palveluita valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tasavertaistaa perheet ja lapset, antaen heille yhtäläiset valinnanmahdollisuudet ja oikeuden laadukkaaseen varhaiskasvatukseen syistä riippumatta.