Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

System Center Operations Manager - Asennus ja käyttöönotto

Korhonen, Pietu (2011)

Avaa tiedosto
Korhonen_Pietu.pdf (1.273Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Pietu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016485
Tiivistelmä
Rovaniemen koulutuskuntayhtymällä on käytössään usean tuhannen työaseman tai kannettavan tietokoneen ja yli sadan palvelimen muodostama tietoverkkokokonaisuus. Kuntayhtymän tietoverkko ja sen tarjoamat palvelut ovat jatkuvasti kasvavan rasituksen alla sähköisten työkalujen ja oppimisympäristöjen lisääntyessä vuosi vuodelta. Tästä johtuen on entistä tärkeämpää, että palvelut ovat saatavilla ympäri vuorokauden ilman viiveitä tai käyttökatkoksia.

Tätä kokonaisuutta valvomaan päätettiin hankkia ohjelmistoyhtiö Microsoftin System Center tuoteperheeseen kuuluva Operations Manager 2007 R2, joka on julkaistu vuonna 2009. System Center Operations Manager (tuttavallisemmin SCOM tai OpsMgr) on monipuolinen ja hyvin Windows ympäristöön integroituva ohjelmistokokonaisuus, joka valvoo ja ylläpitää niin palvelimia, työasemia kuin verkkolaitteitakin.

Järjestelmän käyttöönotto aloitettiin ylläpitäjien kouluttamisella kesäkuussa 2010 jolloin he osallistuivat ProTrainIT Oy:n järjestämälle kurssille. Tämän jälkeen alkoi testiympäristön rakentaminen, jotta sopiva kokoonpano saatiin määriteltyä ja testattua. Syksyllä 2010 alkoi varsinaisen ympäristön asennus ja käyttöönotto. Valvonnan piiriin otettiin ensin pienempi määrä palvelimia ja niiden tarjoamia palveluita, jonka jälkeen määrää on asteittain nostettu. Järjestelmän avulla on pystytty jäljittämään aiemmin ratkaisemattomia ongelmia ja ennaltaehkäisemään uusien ongelmien syntyä näin parantaen palvelun saatavuutta ja toimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste