Pakolaislapset : Alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden pakolaislasten kokemuksia ammatillisesta ohjauksesta kotoutumisen eri vaiheissa
Kortetjärvi, Laura (2011)
Kortetjärvi, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116635
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden pakolaislasten kokemuksia ammatillisesta ohjauksesta siihen asti kun he olivat täysi-ikäisiä. Tutkimuksen tavoitteena oli, että pakolaislapset saavat mahdollisimman hyvää ohjausta heidän kototutumisen kannalta. Tutkimuksessa eri vaiheiksi nousivat vastaanottokeskuksessa vietetty turvapaikkaprosessin aika, lastenkodissa vietetty aika ja kunnassa asumisen vaihe. Tutkin henkilöitä, jotka ovat saaneet oleskeluluvan ja ovat täysi-ikäisiä, mutta he ovat tulleet Suomeen alaikäisinä ilman huoltajaa. Tutkimustehtävä on alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden pakolaislasten kokemuksia ammatillisesta ohjauksesta kotoutumisen eri vaiheissa.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsittelen pakolaisuutta. Erityisesti tutkimuksessa korostuu lapsi pakolaisena. Tämän lisäksi tarkastelen alaikäistä lasta yksin Suomessa ja heidän kotoutumistaan. Lopuksi avaan vielä monikulttuurista ohjausta käsitteenä sekä käytännön tasolla. Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keräsin narratiivisella haastattelulla. Aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla sain tutkimuksen tuloksista kolme alaluokkaa, jotka ovat ammatillinen ohjaus pakolaislasten arjesta selviytymisen tukena, ammatillinen ohjaus pakolaislasten psyykkisen hyvinvoinnin tukena ja ammatillinen ohjaus pakolaislasten oman kulttuurin tukena.
Alaikäisinä ilman huoltajaa tulleet pakolaislapset kokivat saaneensa riittävää ohjausta heidän kotoutumisensa eri vaiheissa. He kokivat saaneensa ammatillista ohjausta selvitäkseen arjesta sekä kertoivat saaneensa ohjausta esimerkiksi ruoanlaittoon ja siivoukseen. Myös oman kulttuurin tukeminen nousi esille heidän kertomuksissaan sekä oman hyvinvoinnin tukeminen.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsittelen pakolaisuutta. Erityisesti tutkimuksessa korostuu lapsi pakolaisena. Tämän lisäksi tarkastelen alaikäistä lasta yksin Suomessa ja heidän kotoutumistaan. Lopuksi avaan vielä monikulttuurista ohjausta käsitteenä sekä käytännön tasolla. Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keräsin narratiivisella haastattelulla. Aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla sain tutkimuksen tuloksista kolme alaluokkaa, jotka ovat ammatillinen ohjaus pakolaislasten arjesta selviytymisen tukena, ammatillinen ohjaus pakolaislasten psyykkisen hyvinvoinnin tukena ja ammatillinen ohjaus pakolaislasten oman kulttuurin tukena.
Alaikäisinä ilman huoltajaa tulleet pakolaislapset kokivat saaneensa riittävää ohjausta heidän kotoutumisensa eri vaiheissa. He kokivat saaneensa ammatillista ohjausta selvitäkseen arjesta sekä kertoivat saaneensa ohjausta esimerkiksi ruoanlaittoon ja siivoukseen. Myös oman kulttuurin tukeminen nousi esille heidän kertomuksissaan sekä oman hyvinvoinnin tukeminen.