Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempien kokemuksia sosiaalis-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten päivähoidon erityisryhmästä

Kinnunen, Jenni; Luomajoki, Elina (2011)

 
Avaa tiedosto
Jenni Kinnunen_Elina Luomajoki.pdf (452.6Kt)
Lataukset: 


Kinnunen, Jenni
Luomajoki, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016521
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma

Tekijät: Kinnunen Jenni ja Luomajoki Elina
Opinnäytetyön nimi: Vanhempien kokemuksia sosiaalis-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten päivähoidon erityisryhmästä
Työn ohjaajat: Suokas Riikka ja Vanhala Aira
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2011
Sivumäärä: 66 + 13 liitesivua

Opinnäytetyömme tutkimustehtävänä on kuvailla, millaisia kokemuksia sosiaalis-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten vanhemmilla on päiväkodin erityisryhmästä. Tavoitteena on kehittää erityisryhmän toimintaa tuomalla esille vanhempien kokemuksia toteutuneesta toiminnasta. Tarkastelemme varhaiserityiskasvatusta ekokulttuurisen teorian näkökulmasta ja kasvatuskumppanuuden merkitystä erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille.

Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytimme avointa haastattelua. Tutkimukseemme osallistui kolme vanhempaa. Aineistomme analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimustulostemme mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsensa päivähoitoryhmään. Vanhemmat pitivät tärkeänä luottamuksellista suhdetta työntekijöihin, ja se nähtiin edellytyksenä kasvatuskumppanuudelle. Vanhemmat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön työntekijöiden kanssa. He korostivat päiväkodin ja kodin yhtenäisten toimintatapojen merkitystä lapsen kehityksen kannalta. Ryhmän pieni koko mahdollisti lapsen yksilöllisen huomioon ottamisen. Vanhemmat toivoivat, että saisivat enemmän tietoa ryhmässä käytettävistä menetelmistä, ja että työntekijät kertoisivat heille enemmän lapsensa päiväkotipäivästä. Esiin nousi toive myös vertaistoiminnasta muiden ryhmän vanhempien kanssa.

Vanhempien mukaan heidän lapsensa olivat kehittyneet nimenomaan erityisryhmään siirtymisen jälkeen. Tämä osoittaa, että erityisryhmä voi olla joidenkin lasten kohdalla parempi päivähoitopaikka erityistä tukea tarvitsevalle lapselle kuin tavallinen päiväkotiryhmä. Tutkimustuloksiamme voidaan hyödyntää kehitettäessä päiväkodin erityisryhmän toimintaa sekä yleisesti varhaiskasvatusta.

Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaiserityiskasvatus, kasvatuskumppanuus, erityinen tuki, erityisryhmät, vanhemmat
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste