Toimittaja sosiaalisessa mediassa : Työn ja yksityisyyden rajanveto sosiaalisessa mediassa
Risto, Santra (2011)
Risto, Santra
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315266
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, miten YLE Oulun toimittajat rajaavat työn ja yksityisyyden sosiaalisessa mediassa. Käyn opinnäytetyössäni läpi, mitä sosiaalisen median palveluita he käyttävät, mitä sisältöä he sinne tuottavat ja miten he sisältönsä rajaavat. Työssäni määrittelen myös sosiaalisen median käsitettä ja selvitän, miten Yleisradio Oy ja miten itse YLE Oulun toimitus on mukana sosiaalisessa mediassa.
Toimittajat tekevät julkista työtä ja ovat sen vuoksi paljon esillä omalla nimellään. Julkisesta työstään huolimatta toimittajat ovat kuitenkin yksityisiä ihmisiä eivätkä julkisuuden henkilöitä. Ammatin näkyvyyden vuoksi monet voivat kokea toimittajat kiinnostavina kohteina ja sen vuoksi jotkut haluavat seurata heidän tekemisiään myös toimittajan työajan ulkopuolella. Nykyään seuraaminen on helpompaa, kun lähes jokainen meistä on mukana sosiaalisessa mediassa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni merkittävimmät lähteet ovat YLE Oulun toimituksessa tekemäni työntekijöiden haastattelut ja Yleisradion sosiaalisen median asiantuntijan Tuija Aallon antamat materiaalit YLEn sosiaalisen median strategiasta. Opinnäytetyössäni selvitän, miten YLE Oulu ja sen työntekijät ovat esillä sosiaalisessa mediassa. Empiirisen tutkimusaineistoni lisäksi olen hyödyntänyt sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyössäni selviää, että YLE Oulun toimittajat ovat tiukkoja yksityisyytensä suhteen ja moni heistä kokee ammattinsa rajoittavan heidän käyttäytymistään vapaa-aikana sosiaalisessa mediassa. YLEn sosiaalisen median ohjeistukset koetaan tärkeiksi, mutta niiden tutkimiseen ei ole käytetty paljoa aikaa. Lisäksi YLE Oulussa tekemieni haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tapoja olla sosiaalisessa mediassa on yhtä monta, kun on käyttäjääkin.
Toimittajat tekevät julkista työtä ja ovat sen vuoksi paljon esillä omalla nimellään. Julkisesta työstään huolimatta toimittajat ovat kuitenkin yksityisiä ihmisiä eivätkä julkisuuden henkilöitä. Ammatin näkyvyyden vuoksi monet voivat kokea toimittajat kiinnostavina kohteina ja sen vuoksi jotkut haluavat seurata heidän tekemisiään myös toimittajan työajan ulkopuolella. Nykyään seuraaminen on helpompaa, kun lähes jokainen meistä on mukana sosiaalisessa mediassa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni merkittävimmät lähteet ovat YLE Oulun toimituksessa tekemäni työntekijöiden haastattelut ja Yleisradion sosiaalisen median asiantuntijan Tuija Aallon antamat materiaalit YLEn sosiaalisen median strategiasta. Opinnäytetyössäni selvitän, miten YLE Oulu ja sen työntekijät ovat esillä sosiaalisessa mediassa. Empiirisen tutkimusaineistoni lisäksi olen hyödyntänyt sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyössäni selviää, että YLE Oulun toimittajat ovat tiukkoja yksityisyytensä suhteen ja moni heistä kokee ammattinsa rajoittavan heidän käyttäytymistään vapaa-aikana sosiaalisessa mediassa. YLEn sosiaalisen median ohjeistukset koetaan tärkeiksi, mutta niiden tutkimiseen ei ole käytetty paljoa aikaa. Lisäksi YLE Oulussa tekemieni haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tapoja olla sosiaalisessa mediassa on yhtä monta, kun on käyttäjääkin.