Akuutin pankreatiittipotilaan hoitotyö : - Simulaatioharjoituksen laatiminen
Kuru, Jenni; Niemelä, Maiju (2011)
Kuru, Jenni
Niemelä, Maiju
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116684
Tiivistelmä
Akuutti pankreatiitti eli haimatulehdus syntyy haiman ruoansulatusentsyymien aktivoituessa epätarkoituksenmukaisesti haimakudoksessa. Akuutti pankreatiitti on monimuotoinen ja vaikea sairaus. Sen ilmaantuvuus on lisääntynyt samaan tahtiin kuin väestön alkoholin kulutus. Akuutin pankreatiitin hoitotyössä vaaditaan paitsi laajaa kliinistä osaamista, myös vuorovaikutus- ja kommunikointikykyjä.
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti, jonka tavoitteena oli tehdä akuutin pankreatiittipotilaan hoitotyöstä simulaatioharjoitus Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali-ja terveysalan yksikköön. Simulaatio on tehokas ja uusi oppimismuoto hoitotyön opiskelussa. Simulaatioympäristössä opiskelu mahdollistaa sekä teknisten että ei-teknisten taitojen oppimisen riskittömästi. Opinnäytetyömme on osa INNOPI-hanketta. INNOPI-hankkeessa kehitetään yhteistyössä innovatiivisia oppimisympäristöjä edistämään osaamista ja asiakkaiden parempaa palvelua.
Tuotekehitysprojektimme tavoitteena oli tehdä toimiva, realistinen ja selkeä simulaatioharjoitus syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteemme oli, että sairaanhoitajaopiskelijat oppivat akuutin pankreatiittipotilaan hoitotyötä sekä tiimityöskentelyä, johtamista ja kommunikointia riskittömässä ympäristössä. Näin edistäisimme samalla myös potilasturvallisuutta.
Simulaatioharjoituksen lisäksi teimme myös ennakkomateriaalin akuutin pankreatiitin hoitotyöstä, jotta oppiminen simulaatiotilanteessa olisi mahdollisimman tehokasta.
Simulaatioharjoituksemme laatua varmistimme muun muassa testaamalla sen testiryhmällä, johon kuului loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoita. Testiryhmältä sekä hoitotyön opettajilta saamamme palautteen mukaan tuotteemme oli toimiva, realistinen ja selkeä. Lopputuloksena oli asettamiemme tavoitteiden mukainen tuote.
Tuotteestamme on hyötyä niin sairaanhoitajaopiskelijoille kuin hoitotyönopettajillekin, kuitenkin tärkeimpänä hyödynsaajana on potilas. Toivomme, että simulaatioharjoituksemme myötä opiskelijat vievät oppimansa taidot mukanaan työelämään ja lopullisena hyödynsaajana on tällöin potilas. Myös työelämätiimit voivat harjoitella harjoituksemme avulla.
___________________________________________________
Avainsanat: Akuutti pankreatiitti, simulaatio, hoitotyö, tekniset taidot, ei-tekniset taidot
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti, jonka tavoitteena oli tehdä akuutin pankreatiittipotilaan hoitotyöstä simulaatioharjoitus Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali-ja terveysalan yksikköön. Simulaatio on tehokas ja uusi oppimismuoto hoitotyön opiskelussa. Simulaatioympäristössä opiskelu mahdollistaa sekä teknisten että ei-teknisten taitojen oppimisen riskittömästi. Opinnäytetyömme on osa INNOPI-hanketta. INNOPI-hankkeessa kehitetään yhteistyössä innovatiivisia oppimisympäristöjä edistämään osaamista ja asiakkaiden parempaa palvelua.
Tuotekehitysprojektimme tavoitteena oli tehdä toimiva, realistinen ja selkeä simulaatioharjoitus syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteemme oli, että sairaanhoitajaopiskelijat oppivat akuutin pankreatiittipotilaan hoitotyötä sekä tiimityöskentelyä, johtamista ja kommunikointia riskittömässä ympäristössä. Näin edistäisimme samalla myös potilasturvallisuutta.
Simulaatioharjoituksen lisäksi teimme myös ennakkomateriaalin akuutin pankreatiitin hoitotyöstä, jotta oppiminen simulaatiotilanteessa olisi mahdollisimman tehokasta.
Simulaatioharjoituksemme laatua varmistimme muun muassa testaamalla sen testiryhmällä, johon kuului loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoita. Testiryhmältä sekä hoitotyön opettajilta saamamme palautteen mukaan tuotteemme oli toimiva, realistinen ja selkeä. Lopputuloksena oli asettamiemme tavoitteiden mukainen tuote.
Tuotteestamme on hyötyä niin sairaanhoitajaopiskelijoille kuin hoitotyönopettajillekin, kuitenkin tärkeimpänä hyödynsaajana on potilas. Toivomme, että simulaatioharjoituksemme myötä opiskelijat vievät oppimansa taidot mukanaan työelämään ja lopullisena hyödynsaajana on tällöin potilas. Myös työelämätiimit voivat harjoitella harjoituksemme avulla.
___________________________________________________
Avainsanat: Akuutti pankreatiitti, simulaatio, hoitotyö, tekniset taidot, ei-tekniset taidot