Koesoitto : Muusikon portti orkesterityöhön
Virkkala, Anita (2011)
Virkkala, Anita
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116693
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on syntynyt työelämässä saadun kokemuksen kautta. Orkesterityössä minulle on herännyt mielenkiinto tutustua nykyisten koesoittokäytäntöjen toimivuuteen sekä niiden mielekkyytteen. Työn tavoitteena on selvittää, onko nykyinen koesoittokäytäntö paras mahdollinen tapa orkesterien löytää itselleen soittaja.
Tutkimusaineistona toimii Sibelius-Akatemian TOIVE-hankkeen yhteydessä julkaistut tutkimustulokset sekä raportit. Lisäksi Suomen Muusikkojen liitto on julkaissut Muusikko-lehdissään(vuosina 2005-2011) artikkeleita koesoittojen ja orkesterityön ympärille rakentuvista aiheista. Tätä kirjallista aineistoa on voitu verrata Oulu Sinfonian muusikoille tehdystä pienryhmähaastattelusta saatuun materiaaliin. Työn näkökulma on muusikkolähtöinen, jossa painottuu erityisesti jousisoittajan työnkuva orkesterissa.
Nykyiset koesoittokäytännöt toimivat suurelta osin tuttujen ja hyviksi havaittujen tapojen mukaan. Orkestereiden koesoitot mittaavat hyvin soittajan soittotaitoa, etenkin solistista soittoa. Uuden soittajan valintaprosessissa jäävät kuitenkin lähes täysin huomioimatta hakijan kokonaispersoonallisuuden hahmottaminen tai tietyillä paikoilla orkesterityössä vaadittavat esimies- ja johtamistaidot.
Selvityksessä esiin nousi kolme kehitettävissä olevaa koesoittokäytäntöjen osa-aluetta. Koesoittotilanteesta
puuttuu yhä usein hakijan haastattelu.Koesoittokäytännöt tai käytäntöjen joustamattomuus eivät myöskään saa olla esteenä hyväksi havaitun työntekijän vakinaistamiselle. Koeajan
merkitys on kasvanut orkesterin kiinnittäessä mahdollista uutta jäsentä. Koeaikaa tulisikin nykyistä paremmin osata käyttää molemminpuolisesti sekä orkesterin että koeajalla olevan soittajan hyödyksi.
Koesoittolautakunnalla on viime kädessä vastuu siitä että orkesteriin löydetään sopivin hakija, ei välttämättä aina parasta soittajaa. Tämä asettaa haasteita nykyiselle koesoittokäytännölle. Orkesterisoittajan
työnhakuprosessin tulee tulevaisuudessa muuttua vastaamaan nykyistä paremmin myös muuttuvaa orkesterimuusikon työnkuvaa.
Tutkimusaineistona toimii Sibelius-Akatemian TOIVE-hankkeen yhteydessä julkaistut tutkimustulokset sekä raportit. Lisäksi Suomen Muusikkojen liitto on julkaissut Muusikko-lehdissään(vuosina 2005-2011) artikkeleita koesoittojen ja orkesterityön ympärille rakentuvista aiheista. Tätä kirjallista aineistoa on voitu verrata Oulu Sinfonian muusikoille tehdystä pienryhmähaastattelusta saatuun materiaaliin. Työn näkökulma on muusikkolähtöinen, jossa painottuu erityisesti jousisoittajan työnkuva orkesterissa.
Nykyiset koesoittokäytännöt toimivat suurelta osin tuttujen ja hyviksi havaittujen tapojen mukaan. Orkestereiden koesoitot mittaavat hyvin soittajan soittotaitoa, etenkin solistista soittoa. Uuden soittajan valintaprosessissa jäävät kuitenkin lähes täysin huomioimatta hakijan kokonaispersoonallisuuden hahmottaminen tai tietyillä paikoilla orkesterityössä vaadittavat esimies- ja johtamistaidot.
Selvityksessä esiin nousi kolme kehitettävissä olevaa koesoittokäytäntöjen osa-aluetta. Koesoittotilanteesta
puuttuu yhä usein hakijan haastattelu.Koesoittokäytännöt tai käytäntöjen joustamattomuus eivät myöskään saa olla esteenä hyväksi havaitun työntekijän vakinaistamiselle. Koeajan
merkitys on kasvanut orkesterin kiinnittäessä mahdollista uutta jäsentä. Koeaikaa tulisikin nykyistä paremmin osata käyttää molemminpuolisesti sekä orkesterin että koeajalla olevan soittajan hyödyksi.
Koesoittolautakunnalla on viime kädessä vastuu siitä että orkesteriin löydetään sopivin hakija, ei välttämättä aina parasta soittajaa. Tämä asettaa haasteita nykyiselle koesoittokäytännölle. Orkesterisoittajan
työnhakuprosessin tulee tulevaisuudessa muuttua vastaamaan nykyistä paremmin myös muuttuvaa orkesterimuusikon työnkuvaa.