Jokinaisen seurassa : Seurantadokumentin tekeminen radioon
Peltomaa, Hannu-Pekka (2011)
Peltomaa, Hannu-Pekka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515584
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni seurantadokumentin tekemistä radioon. Tutkin aihetta enem-män käytännön kuin teoria näkökulmasta
Tutkimuskohteena käytän 10-osaista Jokinainen-radiodokumenttia jonka toteutin yhteistyössä opiskelijatoverini kanssa. Dokumentissa seurataan kolme viikkoa kestänyttä Jokinainen-taidevaellusta joka toteutettiin kesällä 2010.
Teorialähteinä käytin dokumenttia käsitteleviä teoksia niin radion kuin elokuvankin puolelta. Huomasin, että radiodokumenteista ei ole tehty juurikaan kirjoja, joten käytin lopulta enemmän elokuvakirjallisuutta. Tätä valintaa edesauttoi myös se, että mietimme omaa radiodokumenttiamme paljon dokumenttielokuvien tyylien kautta.
Työssäni tulin lopputulokseen, jonka mukaan seurantadokumentin työvaiheiden raskaus kasvaa tasaisesti tuotantovaiheiden edetessä. Esituotanto voi olla hyvinkin kevyt ja helppo. Itse tuotantokin voi olla parhaimmillaan helppoa ja sujuvaa. Tuotannon aikana tekijä joutuu kuitenkin pohtimaan ja määrittämään paljon tyylivalintojaan, jotka näkyvät lopullisessa työssä. Seurantadokumentin ehdottomasti raskain vaihe on jälkituotanto. Materiaalia kerääntyy helposti kymmeniä tunteja ja teoksen muodon hakeminen tästä materiaalista on raskasta ja aikaa vievää.
Tutkimuskohteena käytän 10-osaista Jokinainen-radiodokumenttia jonka toteutin yhteistyössä opiskelijatoverini kanssa. Dokumentissa seurataan kolme viikkoa kestänyttä Jokinainen-taidevaellusta joka toteutettiin kesällä 2010.
Teorialähteinä käytin dokumenttia käsitteleviä teoksia niin radion kuin elokuvankin puolelta. Huomasin, että radiodokumenteista ei ole tehty juurikaan kirjoja, joten käytin lopulta enemmän elokuvakirjallisuutta. Tätä valintaa edesauttoi myös se, että mietimme omaa radiodokumenttiamme paljon dokumenttielokuvien tyylien kautta.
Työssäni tulin lopputulokseen, jonka mukaan seurantadokumentin työvaiheiden raskaus kasvaa tasaisesti tuotantovaiheiden edetessä. Esituotanto voi olla hyvinkin kevyt ja helppo. Itse tuotantokin voi olla parhaimmillaan helppoa ja sujuvaa. Tuotannon aikana tekijä joutuu kuitenkin pohtimaan ja määrittämään paljon tyylivalintojaan, jotka näkyvät lopullisessa työssä. Seurantadokumentin ehdottomasti raskain vaihe on jälkituotanto. Materiaalia kerääntyy helposti kymmeniä tunteja ja teoksen muodon hakeminen tästä materiaalista on raskasta ja aikaa vievää.