Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvat oppimisen tukena : Kuvitettu käsityö-askartelukansio erityislapsille

Karjalainen, Anu; Määttä, Pilvi (2011)

 
Avaa tiedosto
Karjalainen_Anu_Maatta_Pilvi.pdf (4.887Mt)
Lataukset: 


Karjalainen, Anu
Määttä, Pilvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää erityislasten oppimista tuottamalla heille uutta, kuvitettua käsityö-askartelu materiaalia.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Työssä selvitämme aistien, luovuuden, onnistumisen kokemuksien ja kuvilla oppimisen merkitystä erityislasten oppimiseen. Kuvaamme Viipaleen yksikön toimintaympäristöä ja ryhmää. Käsittelemme myös erityisopetusta yleisellä tasolla. Raportoimme opinnäytetyön valmistusprosessista ja sen kokeilusta.

Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja siinä olemme käyttäneet kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta.

Keskeiset tutkimustulokset: Aistien avulla ihminen muodostaa käsityksen itsestään ja ympäröivästä maailmastaan ja luo halun ilmaista itseään ja kokemuksiaan. Opettajan tulee arvostaa oppilaan ajattelua ja persoonallisia ratkaisuja, sillä luovuus tuo mielekkyyden kokemisen ja ilon oppimiseen. Oppimateriaalilla on pieni, mutta kuitenkin ratkaiseva merkitys oppimiseen. Kuvalliset ohjeet mahdollistavat itsenäisemmän suoriutumisen tehtävästä.

Johtopäätökset: Kuvalliset ohjeet tukevat oppilaan oppimista ja niitä pitäisi käyttää enemmän erityiskouluissa. Ne antavat oppilaille mahdollisuuden kuvalliseen ja suulliseen opetukseen. Oppijoita on monenlaisia, joten opettajan on otettava huomioon erilaiset oppimistyylit. Kehitysvammaiselle tulisi tarjota sellaisia aistimuksia, jotka herättävät kiinnostuksen ja tuntuvat hänestä itsestä miellyttäviltä. Onnistumiset vahvistavat itseluottamusta ja kannustavat uusiin ja erilaisiin suorituksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste