Pienyrittäjän henkilöbrändäys: henkilöbrändin rakentaminen kannattavasti
Annunen, Katja; Kerkelä, Anne (2020)
Annunen, Katja
Kerkelä, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041919
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, miten Lapissa toimiva pienyrittäjä voi rakentaa oman henkilöbrändinsä, mitä hyötyä siitä voi olla sekä minkälaisia mahdollisuuksia Lappi tarjoaa toimintaympäristönä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, koska toisena aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastatteluja, joissa haastattelimme Lapin alueella toimivia hyvinvoinninalan pienyrittäjiä. Oma tavoitteemme oli syventää tietoutta siitä, minkälainen prosessi henkilöbrändäys on ja miten sitä voi hyödyntää liiketoimintaa harjoittaessa.
Teimme asiasisällöltään kattavan tutkimuksen yrittäjän henkilöbrändin rakentamisen tueksi. Opinnäytetyössämme tulokseksi saimme, että henkilöbrändi rakentuu monista eri osa-alueista. Se on yksi tapa tehdä markkinointiviestintää. Henkilöbrändiin kuuluvat luontaisesti henkilön persoona, arvot, maine ja imago. Henkilöbrändin voi rakentaa tietoisesti, kun edetään suunnitelmallisesti toimien ja valiten ne keinot ja kanavat, joilla viestitään kohderyhmälle omaa brändiviestiä. Henkilöbrändiä rakentaessa on tärkeää vaalia verkostoja, sillä ne lisäävät tunnettavuutta ja voivat auttaa ammattitaidon kehittymisessä. Henkilöbrändin avulla voi erottua kilpailijoista, tulla nähdyksi, lisätä tunnettavuutta ja mahdollistaa siten kannattavan liiketoiminnan. Se on tapa pärjätä markkinoilla sekä sen avulla voi saavuttaa myynnin ja markkinoinnin tavoitteet.
Lappi toimintaympäristönä tarjoaa puolestaan mahdollisuuden erottua alan muista tekijöistä, luoda hyvät verkostot eri sidosryhmien kanssa sekä loistavat puitteet liikunta- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksille. Haastattelemamme Lapissa toimivat pienyrittäjät kokivat myös sosiaalisen median tehokkaaksi työvälineeksi, joten sitä ei kannata unohtaa, sillä se tarjoaa tänä päivänä kattavan ja laajan toimintaympäristön henkilöbrändinä toimimiselle. Saimme hyvin tietoa haastateltaviltamme siitä, miten pienyrittäjän henkilöbrändäys toimii Lapissa ja kuinka sitä voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan.
Teimme asiasisällöltään kattavan tutkimuksen yrittäjän henkilöbrändin rakentamisen tueksi. Opinnäytetyössämme tulokseksi saimme, että henkilöbrändi rakentuu monista eri osa-alueista. Se on yksi tapa tehdä markkinointiviestintää. Henkilöbrändiin kuuluvat luontaisesti henkilön persoona, arvot, maine ja imago. Henkilöbrändin voi rakentaa tietoisesti, kun edetään suunnitelmallisesti toimien ja valiten ne keinot ja kanavat, joilla viestitään kohderyhmälle omaa brändiviestiä. Henkilöbrändiä rakentaessa on tärkeää vaalia verkostoja, sillä ne lisäävät tunnettavuutta ja voivat auttaa ammattitaidon kehittymisessä. Henkilöbrändin avulla voi erottua kilpailijoista, tulla nähdyksi, lisätä tunnettavuutta ja mahdollistaa siten kannattavan liiketoiminnan. Se on tapa pärjätä markkinoilla sekä sen avulla voi saavuttaa myynnin ja markkinoinnin tavoitteet.
Lappi toimintaympäristönä tarjoaa puolestaan mahdollisuuden erottua alan muista tekijöistä, luoda hyvät verkostot eri sidosryhmien kanssa sekä loistavat puitteet liikunta- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksille. Haastattelemamme Lapissa toimivat pienyrittäjät kokivat myös sosiaalisen median tehokkaaksi työvälineeksi, joten sitä ei kannata unohtaa, sillä se tarjoaa tänä päivänä kattavan ja laajan toimintaympäristön henkilöbrändinä toimimiselle. Saimme hyvin tietoa haastateltaviltamme siitä, miten pienyrittäjän henkilöbrändäys toimii Lapissa ja kuinka sitä voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan.
