Hoitajien kokemuksia leikkien ja pelien käytöstä sekä merkityksestä kahdella KYS:n lastenpsykiatrisella osastolla
Heilimo, Greta; Rönkkö, Urpu; Voutilainen, Marjo (2011)
Heilimo, Greta
Rönkkö, Urpu
Voutilainen, Marjo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116790
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Leikit ja pelit kuuluvat lapsen jokapäiväiseen elämään, kasvuun ja kehitykseen. Lastenpsykiatrisessa osastohoidossa leikit ja pelit ovat läsnä ja niiden merkitys korostuu tärkeänä osana kokonaishoitoa. Leikkejä ja pelejä käytetään paljon eri tilanteissa ja tutkimuksissa. Niiden avulla voidaan havainnoida lasten sairauksia tai ongelmia, kuten masennusta ja käytöshäiriöitä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata leikkien ja pelien käyttöä sekä niiden merkitystä hoitajien kokemana lastenpsykiatrisessa hoitotyössä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS). Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota osastoilla voidaan käyttää ja hyödyntää lastenpsykiatrisen hoitotyön kehittämisessä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten hoitajat käyttävät ja hyödyntävät leikkejä ja pelejä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä, millaiset leikkien ja pelien mahdollisuudet osastoilla on sekä mikä on leikkien ja pelien merkitys lapsille hoitajien kokemana.
Tutkimuskohteena olivat KYSin Alavan sairaalan kaksi lastenpsykiatrista hoito- ja tutkimusosastoa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin yhdellä ryhmähaastattelulla, johon sovellettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yhteensä neljä sairaanhoitajaa, kolme toiselta osastolta ja yksi toiselta. Kaikilla haastateltavilla oli noin kymmenen vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta hoitotyöstä. Haastattelu analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan hoitajat käyttävät leikkejä ja pelejä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä päivittäin. Leikki on osastoilla pääasiassa ohjattua ja vapaata leikkiä. Leikkejä ja pelejä hyödynnetään muun muassa vuorovaikutustaitojen havainnoinnissa ja niiden kehittämisessä sekä hoitosuhteen luomisessa. Hoitajien kokemukset leikkien ja pelien käytöstä olivat pääosin positiivisia. Tutkimustuloksissa nousivat esille toisen osaston leikkitilojen puute sekä henkilökunnan vähäinen määrä, joka vaikuttaa ajankäyttöön leikkien ja pelien parissa.
Jatkotutkimusaiheina voitaisiin selvittää esimerkiksi leikkien ja pelien käyttöä lastenpsykiatrisessa akuuttihoidossa tai lasten kokemuksia leikkien ja pelien käytöstä sekä merkityksestä lastenpsykiatrisessa osastohoidossa.
Leikit ja pelit kuuluvat lapsen jokapäiväiseen elämään, kasvuun ja kehitykseen. Lastenpsykiatrisessa osastohoidossa leikit ja pelit ovat läsnä ja niiden merkitys korostuu tärkeänä osana kokonaishoitoa. Leikkejä ja pelejä käytetään paljon eri tilanteissa ja tutkimuksissa. Niiden avulla voidaan havainnoida lasten sairauksia tai ongelmia, kuten masennusta ja käytöshäiriöitä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata leikkien ja pelien käyttöä sekä niiden merkitystä hoitajien kokemana lastenpsykiatrisessa hoitotyössä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS). Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota osastoilla voidaan käyttää ja hyödyntää lastenpsykiatrisen hoitotyön kehittämisessä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten hoitajat käyttävät ja hyödyntävät leikkejä ja pelejä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä, millaiset leikkien ja pelien mahdollisuudet osastoilla on sekä mikä on leikkien ja pelien merkitys lapsille hoitajien kokemana.
Tutkimuskohteena olivat KYSin Alavan sairaalan kaksi lastenpsykiatrista hoito- ja tutkimusosastoa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin yhdellä ryhmähaastattelulla, johon sovellettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yhteensä neljä sairaanhoitajaa, kolme toiselta osastolta ja yksi toiselta. Kaikilla haastateltavilla oli noin kymmenen vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta hoitotyöstä. Haastattelu analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan hoitajat käyttävät leikkejä ja pelejä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä päivittäin. Leikki on osastoilla pääasiassa ohjattua ja vapaata leikkiä. Leikkejä ja pelejä hyödynnetään muun muassa vuorovaikutustaitojen havainnoinnissa ja niiden kehittämisessä sekä hoitosuhteen luomisessa. Hoitajien kokemukset leikkien ja pelien käytöstä olivat pääosin positiivisia. Tutkimustuloksissa nousivat esille toisen osaston leikkitilojen puute sekä henkilökunnan vähäinen määrä, joka vaikuttaa ajankäyttöön leikkien ja pelien parissa.
Jatkotutkimusaiheina voitaisiin selvittää esimerkiksi leikkien ja pelien käyttöä lastenpsykiatrisessa akuuttihoidossa tai lasten kokemuksia leikkien ja pelien käytöstä sekä merkityksestä lastenpsykiatrisessa osastohoidossa.