Varaston tietojärjestelmät -tutkinnonosan uusi oppimisympäristö
Jokipalo, Vesa (2011)
Jokipalo, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016401
Tiivistelmä
Lopputyön tavoitteena oli selvittää logistiikan perustutkinnossa varastopalveluiden koulutusohjelmaan kuuluvan varaston tietojärjestelmät -tutkinnonosan opettamiseen liittyviä käytännön ongelmia ja kokeilla yhtenä toteutusmuotona verkko-opetuksen tarjoamia mahdollisuuksia niiden ratkaisemiseen. Toinen tavoite oli tuottaa verkko-opetusmateriaalia tutkinnonosan teorian opetukseen.
Ammatillisessa koulutuksessa tutkinnonosien arvioinnin pitää perustua opiskelijan teke-mään työelämän toimintakokonaisuuksien mukaiseen työsuoritukseen. Opiskelijan on siis pystyttävä tekemään ammattitaitovaatimusten mukaisia työtehtäviä yrityksissä tai todellisuutta vastaavissa olosuhteissa. Koska yritysten toiminnanohjausjärjestelmät sisältävät yrityksen kannalta erittäin tärkeää operatiivista ja strategista informaatiota, ei opiskelija useinkaan pääse käyttäjäksi esimerkiksi työssäoppimisjaksolla mm. tietoturvasyistä. Tutkinnonosan ammattiosaamisen näytössä pitää kuitenkin sallia varastoalan ammattilaisen käyttöoikeudet, että työtehtävä voidaan suorittaa kokonaisuudessaan ammattitaitovaatimusten mukaisesti.
Työn tuotoksena tehtiin verkko-oppimisympäristö varaston tietojärjestelmät
-tutkinnonosan suorittamiseksi verkko-opiskeluna. Toiminnanohjausjärjestelmänä käytettiin Arkhimedes-liiketoimintasovelluksen toiminnanohjausversiota. Isolta Oy tarjoaa Arkhimedes-toiminnanohjaksen opetuskäyttöön maksutta, jolloin oppilaitos voi tarjota riittävän toiminnanohjausjärjestelmän ilman suuria kustannuksia.
Opetusjärjestelyjen onnistumista arvioitiin lopuksi opiskelijakyselyllä. Palautteen perusteella opetusmateriaalia pyritään monimuotoistamaan ja erityisesti ohjelman käyttöön liittyvät animaatiot olivat opiskelijoiden mielestä oppimista edistäviä. Välittömän palautteen antavat verkkotehtävät koettiin myös motivoivina oppimista edistävinä.
Ammatillisessa koulutuksessa tutkinnonosien arvioinnin pitää perustua opiskelijan teke-mään työelämän toimintakokonaisuuksien mukaiseen työsuoritukseen. Opiskelijan on siis pystyttävä tekemään ammattitaitovaatimusten mukaisia työtehtäviä yrityksissä tai todellisuutta vastaavissa olosuhteissa. Koska yritysten toiminnanohjausjärjestelmät sisältävät yrityksen kannalta erittäin tärkeää operatiivista ja strategista informaatiota, ei opiskelija useinkaan pääse käyttäjäksi esimerkiksi työssäoppimisjaksolla mm. tietoturvasyistä. Tutkinnonosan ammattiosaamisen näytössä pitää kuitenkin sallia varastoalan ammattilaisen käyttöoikeudet, että työtehtävä voidaan suorittaa kokonaisuudessaan ammattitaitovaatimusten mukaisesti.
Työn tuotoksena tehtiin verkko-oppimisympäristö varaston tietojärjestelmät
-tutkinnonosan suorittamiseksi verkko-opiskeluna. Toiminnanohjausjärjestelmänä käytettiin Arkhimedes-liiketoimintasovelluksen toiminnanohjausversiota. Isolta Oy tarjoaa Arkhimedes-toiminnanohjaksen opetuskäyttöön maksutta, jolloin oppilaitos voi tarjota riittävän toiminnanohjausjärjestelmän ilman suuria kustannuksia.
Opetusjärjestelyjen onnistumista arvioitiin lopuksi opiskelijakyselyllä. Palautteen perusteella opetusmateriaalia pyritään monimuotoistamaan ja erityisesti ohjelman käyttöön liittyvät animaatiot olivat opiskelijoiden mielestä oppimista edistäviä. Välittömän palautteen antavat verkkotehtävät koettiin myös motivoivina oppimista edistävinä.