Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuhat ja yksi toimintaa : Opas arjen toiminnoista 5–6-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen tukemiseksi

Satomaa, Laura; Harju, Jenni (2011)

 
Avaa tiedosto
Harju_Jenni_Satomaa_Laura.pdf (415.9Kt)
Lataukset: 


Satomaa, Laura
Harju, Jenni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517246
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapia perustuu lapsen, hänen toimintojensa ja ympäristöjensä välisen vuorovai-kutuksen ymmärtämiseen. Perhe on tärkeä osa lapsen sosiaalista ympäristöä ja siksi se tulee ot-taa mukaan toimintaterapiainterventioon. Perheellä on näkemys lapsen tarpeista, kyvyistä ja toi-minnallisista kiinnostuksen kohteista. Toimintaterapiassa ohjauksella ja neuvonnalla välitetään lapselle ja hänen perheelleen asianmukaista tietoa. Lasten toimintaterapiassa päätavoitteena on auttaa lasta selviytymään ja hallitsemaan hänelle merkityksellisiä toimintoja, joissa yksi tärkeä valmius on visuaalinen hahmottaminen. Sillä tarkoitetaan visuaalisen tiedon tulkintaan.

Tämän projektin tulostavoitteena oli valmistaa opas toimintaterapeuteille ja vanhemmille arjen toiminnoista 5–6-vuotiaan lapsen visuaalisen hahmottamisen tukemiseksi. Lyhyen aikavälin toi-minnallisena tavoitteena oli, että koekäyttöön osallistuvat toimintaterapeutit käyttävät opasta oh-jauksen ja neuvonnan välineenä. Toisena toiminnallisena tavoitteena oli, että vanhemmat kokevat voivansa hyödyntää oppaan tietoa, mikä taas lisää vanhempien kykyä tukea lapsensa visuaalisen hahmottamisen kehittymistä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli, että vanhemmat valitsevat heidän arkeensa sopivia toimintoja ja soveltavat niitä yhdessä lapsensa kanssa. Toinen pitkän aikavälin tavoite on, että toimintaterapeutit hyödyntävät opasta työssään ohjauksen ja neuvonnan välinee-nä. Oppimistavoitteena oli lisätä tietämystämme visuaalisesta hahmottamisesta, ja siitä kuinka se näkyy 5–6-vuotiaan lapsen arjen toiminnoissa. Halusimme oppia, kuinka kertoa visuaalisesta hahmottamisesta ymmärrettävästi vanhemmille. Tavoitteenamme oli oppia projektimuotoista työskentelyä.

Oppaassa kerrotaan visuaalisesta hahmottamisesta ja se sisältää konkreettisia esimerkkejä arjen toiminnoista, joilla vanhemmat voivat tukea visuaalisen hahmottamisen kehittymistä. Oppaan laa-tukriteerejä olivat asiakaslähtöisyys, toimintalähtöisyys ja ymmärrettävyys. Opasta koekäytti kol-me toimintaterapeuttia seitsemän vanhemman kanssa, joilta keräsimme palautetta laatukriteerien pohjalta. Saatujen palautteiden sekä arviointimme mukaan oppaalle asetetut laatukriteerit toteu-tuivat. Valmiissa oppaassa on yhteensä 28 sivua ja se on suunniteltu A4 kokoiseksi. Projekti on syventänyt ammattitaitoamme ja tietoamme lasten toimintaterapiasta, visuaalisesta hahmottami-sesta ja projektimuotoisesta työskentelystä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste