Markkinointisuunnitelma Oulun Rakennusinssi Oy:lle
Lohi, Saara; Ilvesluoto, Tanja (2011)
Lohi, Saara
Ilvesluoto, Tanja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen saneerauspalveluihin erikoistunut Oulun Rakennusinssi Oy. Yrityksellä ei ollut ennestään laadittua markkinointisuunnitelmaa, joten se toteutettiin heille opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli saada markkinointisuunnitelmasta realistinen ja käytännössä toteutettava. Sen avulla yritys saa kaivattua tietoa markkinoinnin suunnittelusta ja se palvelee yritystä markkinoinnin ja liiketoiminnan tehostamisessa ja kehittämisessä. Ehdotettujen markkinointitoimien avulla yritys kykenee saavuttamaan päätavoitteensa, joita ovat tunnettuuden parantaminen, uusien asiakkaiden hankkiminen ja myynnin lisääminen. Aihe rajattiin koskemaan yrityksen saneerauspalveluja jättäen ulkopuolelle uudisrakentamisen ja muut yrityksen tarjoamat palvelut. Tähän rajaukseen päädyttiin, koska yritys panostaa toiminnassaan nimenomaan saneerauspuoleen. Tavoitteena oli tiivis yhteydenpito yrittäjien kanssa selkeän käsityksen saamiseksi Rakennusinssin nykytilanteesta ja tulevaisuuden visioista. Yhteydenpito ei kuitenkaan sujunut aivan toiveiden mukaisesti yrittäjien ollessa kiireisiä.
Tietoperustassa lähdettiin liikkeelle markkinoinnin suunnitteluprosessista ja sen vaiheista, joihin työmme pohjautuu. Toimeksiantajalle tehtyjen teemahaastattelujen lisäksi perehdyttiin tilastojen avulla saneerauspalveluihin, alan kehitykseen ja tulevaisuudennäkymiin. Työssä käytetty kirjallisuus, Internet-lähteet ja ajankohtaiset artikkelit käsittelevät markkinoinnin suunnittelua, markkinointistrategioita, palveluiden markkinointia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Lisäksi tutustuttiin jossain määrin myös aiemmin laadittuihin markkinointisuunnitelmiin.
Yrityksen markkinointitoimet ovat tähän mennessä olleet hyvin vaatimattomia, joten markkinointisuunnitelmassa lähdettiin liikkeelle pienistä ja konkreettisista kehittämisehdotuksista. Apuvälineeksi yritykselle laadittiin markkinoinnin toimenpidesuunnitelma vuodelle 2012. Oli mietittävä, mitkä toimenpiteet tukisivat parhaiten yrityksen tavoitteita ja resursseja. Näiden perusteella päädyttiin kotisivujen uudistamiseen ja niiden löydettävyyden parantamiseen, asiakasrekisterin luomiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnin eri vaiheissa sekä myynti- ja markkinointiharjoittelijan palkkaamiseen tulevaisuudessa. Jotta yrityksen olisi mahdollisimman helppo toteuttaa markkinointisuunnitelmaa tulevaisuudessa, se tehtiin omaksi osiokseen tietoperustan jälkeen. Rajallisten resurssien vuoksi yrityksen on panostettava pieniin, realistisiin ja harkittuihin markkinointitoimiin voidakseen kehittää niitä jatkossa. Jatkotoimenpide-ehdotuksina ovat yrityksen toiveisiin perustuen messuosaston suunnittelu ja toteutus sekä järjestelmällisen taloussuunnitelman laatiminen yritykselle.
Tietoperustassa lähdettiin liikkeelle markkinoinnin suunnitteluprosessista ja sen vaiheista, joihin työmme pohjautuu. Toimeksiantajalle tehtyjen teemahaastattelujen lisäksi perehdyttiin tilastojen avulla saneerauspalveluihin, alan kehitykseen ja tulevaisuudennäkymiin. Työssä käytetty kirjallisuus, Internet-lähteet ja ajankohtaiset artikkelit käsittelevät markkinoinnin suunnittelua, markkinointistrategioita, palveluiden markkinointia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Lisäksi tutustuttiin jossain määrin myös aiemmin laadittuihin markkinointisuunnitelmiin.
Yrityksen markkinointitoimet ovat tähän mennessä olleet hyvin vaatimattomia, joten markkinointisuunnitelmassa lähdettiin liikkeelle pienistä ja konkreettisista kehittämisehdotuksista. Apuvälineeksi yritykselle laadittiin markkinoinnin toimenpidesuunnitelma vuodelle 2012. Oli mietittävä, mitkä toimenpiteet tukisivat parhaiten yrityksen tavoitteita ja resursseja. Näiden perusteella päädyttiin kotisivujen uudistamiseen ja niiden löydettävyyden parantamiseen, asiakasrekisterin luomiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnin eri vaiheissa sekä myynti- ja markkinointiharjoittelijan palkkaamiseen tulevaisuudessa. Jotta yrityksen olisi mahdollisimman helppo toteuttaa markkinointisuunnitelmaa tulevaisuudessa, se tehtiin omaksi osiokseen tietoperustan jälkeen. Rajallisten resurssien vuoksi yrityksen on panostettava pieniin, realistisiin ja harkittuihin markkinointitoimiin voidakseen kehittää niitä jatkossa. Jatkotoimenpide-ehdotuksina ovat yrityksen toiveisiin perustuen messuosaston suunnittelu ja toteutus sekä järjestelmällisen taloussuunnitelman laatiminen yritykselle.