Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taidekasvatusta alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä

Leivo, Maria; Juliander, Sarianna; Kylli-Oikarainen, Mari (2011)

 
Avaa tiedosto
Juliander Sarianna_Kylli-Oikarainen Mari_Leivo Maria.pdf (722.7Kt)
Lataukset: 


Leivo, Maria
Juliander, Sarianna
Kylli-Oikarainen, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517294
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme järjestämällä taidekasvatustoimintaa oululaisessa päiväkodissa alle kolmevuotiaiden lapsiryhmässä. Lähestyimme alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatusta taidekasvatuksen näkökulmasta, sillä taidekasvatuksen menetelmät mahdollistavat lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisen. Opinnäytetyömme viitekehys muodostuu alle kolmevuotiaan lapsen kehityksen peruspiirteistä sekä taidekasvatuksen teorioista, jotka painottavat kasvun ja oppimisen kulttuurista, sosiaalista ja vuorovaikutuksellista luonnetta. Viitekehys pohjusti toiminnan suunnittelua ja tavoitteiden asettamista.

Opinnäytetyömme päätavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida elämyksellistä taidekasvatustoimintaa, johon alle kolmevuotiaat lapset pääsevät osallistumaan ikätasolleen sopivilla ja ominaisilla tavoilla. Jokaisella toimintakerralla oli myös omat osatavoitteensa. Toiminnan ensisijaisena tarkoituksena ei ollut saada lapsia tuottamaan mitään konkreettista, vaan tärkeämpää oli prosessi, jossa lapsi ja aikuinen tutustuvat yhdessä taiteeseen.

Arviomme mukaan lapset pääsivät osallistumaan toimintaan ikätasolleen sopivalla ja heille ominaisilla tavoilla. Lisäksi toiminta antoi mahdollisuuksia elämysten kokemiseen. Kokosimme päiväkodille kansion, joka sisältää toiminnan aikana otettuja valokuvia sekä kuvaukset toimintakerroista. Tarkoituksena on, että päiväkodin henkilökunta voisi hyödyntää toiminnan runkoa järjestäessään taidekasvatustoimintaa.

Asiasanat: varhaiskasvatus, taidekasvatus, elämys, vuorovaikutus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste