Kokemuksesta voimavaraksi : vertaistukiryhmän perustaminen erityislasten vanhemmille
Alatalo, Mari; Järvinen, Katjaana (2011)
Alatalo, Mari
Järvinen, Katjaana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyönämme perustimme Länsi-Pohjan alueelle vertaistukiryhmän erityislasten vanhemmille. Opinnäytetyömme toteutimme toiminnallisena opinnäytetyönä, johon kuului vertaistukiryhmän tarpeen kartoittaminen, vertaistukiryhmän perustamisen suunnittelu, toteutus ja ryhmän toiminnan aloittaminen. Opinnäytetyössä tarkastelemme vertaistuen merkitystä erityislasten vanhemmille. Käymme läpi, mitä kaikkea uuden ryhmän perustaminen vaatii ja mitä tulisi ottaa huomioon uuden ryhmän toiminnan alkaessa. Pohdimme myös omien ryhmänohjaustaitojen kehittymistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kolmea pääkäsitettä: vertaistukea ja sen merkitystä, ryhmän muodostumista sekä erityislasten vanhempien voimavarojen tukemista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme teimme toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksellisena otteena käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistohankintamenetelmänä käytimme havainnointia ja avointa palautekyselyä. Aineistonanalyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Kohderyhmänä olivat erityislasten vanhemmat Länsi-Pohjan alueella.
Keskeiset tutkimustulokset:
Palautteista käy ilmi, että vanhemmat kokivat saaneensa vertaistukea ja vinkkejä arkeensa vertaistukiryhmässä. Vanhemmat kokivat tarpeellisena vertaistukiryhmän perustamisen. Perustamallemme erityislasten vanhempien vertaistukiryhmälle oli tarvetta ja ryhmä on jatkanut toimintaansa vakinaisesti kahden erityisvanhemman ohjaamana.
Johtopäätökset: Pystyimme hyödyntämään oppimaamme teoriatietoa käytännössä perustamalla vertaistukiryhmän erityislasten vanhemmille. Opimme paljon uutta erityislapsista ja erityislasten vanhemmuudesta. Saimme hyvää kokemusta ryhmän perustamisesta ja ohjaamisesta.
Opinnäytetyönämme perustimme Länsi-Pohjan alueelle vertaistukiryhmän erityislasten vanhemmille. Opinnäytetyömme toteutimme toiminnallisena opinnäytetyönä, johon kuului vertaistukiryhmän tarpeen kartoittaminen, vertaistukiryhmän perustamisen suunnittelu, toteutus ja ryhmän toiminnan aloittaminen. Opinnäytetyössä tarkastelemme vertaistuen merkitystä erityislasten vanhemmille. Käymme läpi, mitä kaikkea uuden ryhmän perustaminen vaatii ja mitä tulisi ottaa huomioon uuden ryhmän toiminnan alkaessa. Pohdimme myös omien ryhmänohjaustaitojen kehittymistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kolmea pääkäsitettä: vertaistukea ja sen merkitystä, ryhmän muodostumista sekä erityislasten vanhempien voimavarojen tukemista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme teimme toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksellisena otteena käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistohankintamenetelmänä käytimme havainnointia ja avointa palautekyselyä. Aineistonanalyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Kohderyhmänä olivat erityislasten vanhemmat Länsi-Pohjan alueella.
Keskeiset tutkimustulokset:
Palautteista käy ilmi, että vanhemmat kokivat saaneensa vertaistukea ja vinkkejä arkeensa vertaistukiryhmässä. Vanhemmat kokivat tarpeellisena vertaistukiryhmän perustamisen. Perustamallemme erityislasten vanhempien vertaistukiryhmälle oli tarvetta ja ryhmä on jatkanut toimintaansa vakinaisesti kahden erityisvanhemman ohjaamana.
Johtopäätökset: Pystyimme hyödyntämään oppimaamme teoriatietoa käytännössä perustamalla vertaistukiryhmän erityislasten vanhemmille. Opimme paljon uutta erityislapsista ja erityislasten vanhemmuudesta. Saimme hyvää kokemusta ryhmän perustamisesta ja ohjaamisesta.