Liityntäpysäköinti kehäradalla
Sunabacka, Ville (2011)
Sunabacka, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713613
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin liityntäpysäköintiä ja annettiin suosituksia siitä miten liityntäpysäköinti tulisi toteuttaa Kehäradan uusilla asemilla. Työssä otettiin huomioon sekä henkilöautojen että polkupyörien liityntäpysäköinti. Tavoitteena oli luoda liityntäpysäköintiin mahdollisimman käyttäjäystävällinen malli joka houkuttelisi ihmisiä joukkoliikenteen käyttöön. Työ tehtiin osana suurempaa SYÖKSY -tutkimushanketta.
Työ suoritettiin tarkastelemalla aiemmin liityntäpysäköinnistä tehtyjä tutkimuksia ja suosituksia sekä haastattelemalla joukkoliikenteen asiantuntijoita. Työssä tutustuttiin liityntäpysäköinnin nykytilanteeseen Helsingin seudulla ja luotiin hieman katsetta tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi haettiin joitakin esimerkkejä siitä, miten muualla Euroopassa tiettyjä liityntäpysäköintiin liittyviä haasteita on ratkaistu. Kehäradan suunnittelutilanne ja asemille kaavaillut liityntäpysäköintipaikkamäärät otettiin selville haastattelemalla radan projektiorganisaation edustajia.
Työn tuloksissa otettiin kantaa pysäköinnin maksullisuuteen, polkupyörien liityntäpysäköinnissä huomioon otettaviin seikkoihin, liityntäpysäköintiin liittyviin informaatiojärjestelmiin, liityntäpysäköinnistä koituvien kustannusten jakoon, pysäköintialueiden toiminnan seurantaan ja niiden vaikutukseen. Lisäksi työssä kartoitettiin Public-Private Partnership ratkaisuiden käyttömahdollisuutta kehäradan liityntäpysäköinnin kustannusjaossa.
Työn tuloksena syntyi suosituksia joita voidaan soveltaa kehäradan liityntäpysäköintiratkaisujen lisäksi myös muihin jatkossa toteutettaviin liityntäpysäköintialueisiin.
Työ suoritettiin tarkastelemalla aiemmin liityntäpysäköinnistä tehtyjä tutkimuksia ja suosituksia sekä haastattelemalla joukkoliikenteen asiantuntijoita. Työssä tutustuttiin liityntäpysäköinnin nykytilanteeseen Helsingin seudulla ja luotiin hieman katsetta tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi haettiin joitakin esimerkkejä siitä, miten muualla Euroopassa tiettyjä liityntäpysäköintiin liittyviä haasteita on ratkaistu. Kehäradan suunnittelutilanne ja asemille kaavaillut liityntäpysäköintipaikkamäärät otettiin selville haastattelemalla radan projektiorganisaation edustajia.
Työn tuloksissa otettiin kantaa pysäköinnin maksullisuuteen, polkupyörien liityntäpysäköinnissä huomioon otettaviin seikkoihin, liityntäpysäköintiin liittyviin informaatiojärjestelmiin, liityntäpysäköinnistä koituvien kustannusten jakoon, pysäköintialueiden toiminnan seurantaan ja niiden vaikutukseen. Lisäksi työssä kartoitettiin Public-Private Partnership ratkaisuiden käyttömahdollisuutta kehäradan liityntäpysäköinnin kustannusjaossa.
Työn tuloksena syntyi suosituksia joita voidaan soveltaa kehäradan liityntäpysäköintiratkaisujen lisäksi myös muihin jatkossa toteutettaviin liityntäpysäköintialueisiin.