Selainpelin taistelumoottori
Flink, Henry (2011)
Flink, Henry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091813091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091813091
Tiivistelmä
Insinöörityössä lähdettiin tekemään taistelumoottoria alun perin 2000-luvun alussa toimineeseen peliin, josta ruvettiin myöhemmin tekemään samanlaista uutta peliä. Taistelumoottori on se osa pelistä, joka ratkaisee kahden osapuolen välisen taistelun tuloksen, kun sille antaa syötteenä niiden tiedot ja alusmäärät. Se on siis pohjimmiltaan PHP-ohjelmointikielellä kirjoitettu algoritmi.
Työssä puhutaan ensin lähtökohdista, joissa hahmottuu tarkemmin peli, jota varten taistelumoottoria tarvittiin. Samalla käsitellään, mitä täytyy huomioida palvelinalustalta, jonka päällä peli pyörii. Etenkin PHP:n rajoitteet käydään tarkasti läpi. Pohjustuksesta siirrytään tutkimaan miten kaikki taistelumoottorin osa-alueet toimivat ja millä tapaa ne rakentavat taistelumoottorin rakenteen.
Testaus oli tärkeä osa taistelumoottorin kehitystä, sillä se on erittäin keskeinen osa peliä, johon se tehtiin ja sen pitää toimia odotetulla tavalla. Testauksessa keskityttiin kolmeen osa-alueeseen: kuormituskestävyyteen ja suorituskykyyn sekä tulosten oikeellisuuteen. Testauksen apuna käytettiin itse kirjoitettuja apuohjelmia, erilaisia testitapauksia ja taistelumoottoria käyttävää simulaattorisivua. Myös yhteisö pääsi mukaan testaukseen simulaattorisivun avulla.
Taistelumoottori saatiin valmiiksi ja testauksessa vakaaksi. Sen suorituskyky oli hyvä ja se on ollut vakaassa käytössä pelissä siitä alkaen. Työn ohessa tehtiin myös monia huomioita asioista, jotka olisi voinut tehdä toisin, jos ne olisi tajunnut heti projektin alkaessa. Näitä asioita on pohdittu ja niihin on myös esitetty ratkaisuja.
Työssä puhutaan ensin lähtökohdista, joissa hahmottuu tarkemmin peli, jota varten taistelumoottoria tarvittiin. Samalla käsitellään, mitä täytyy huomioida palvelinalustalta, jonka päällä peli pyörii. Etenkin PHP:n rajoitteet käydään tarkasti läpi. Pohjustuksesta siirrytään tutkimaan miten kaikki taistelumoottorin osa-alueet toimivat ja millä tapaa ne rakentavat taistelumoottorin rakenteen.
Testaus oli tärkeä osa taistelumoottorin kehitystä, sillä se on erittäin keskeinen osa peliä, johon se tehtiin ja sen pitää toimia odotetulla tavalla. Testauksessa keskityttiin kolmeen osa-alueeseen: kuormituskestävyyteen ja suorituskykyyn sekä tulosten oikeellisuuteen. Testauksen apuna käytettiin itse kirjoitettuja apuohjelmia, erilaisia testitapauksia ja taistelumoottoria käyttävää simulaattorisivua. Myös yhteisö pääsi mukaan testaukseen simulaattorisivun avulla.
Taistelumoottori saatiin valmiiksi ja testauksessa vakaaksi. Sen suorituskyky oli hyvä ja se on ollut vakaassa käytössä pelissä siitä alkaen. Työn ohessa tehtiin myös monia huomioita asioista, jotka olisi voinut tehdä toisin, jos ne olisi tajunnut heti projektin alkaessa. Näitä asioita on pohdittu ja niihin on myös esitetty ratkaisuja.