Developing Customer Strategy and Segmentation, Case: The Finnish Seamen's Mission in the Benelux
Laine, Hanna (2011)
Laine, Hanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317074
Tiivistelmä
Asiakassuhteen johtaminen (CRM) on tärkeä käsite jokaiselle yritykselle. Tämä koskee myös voittoa tavoittelemattomia yrityksiä. Erilaisten CRM-menetelmien, kuten asiakasstrategian muodostamisen ja segmentoinnin avulla, on mahdollista muodostaa lujia asiakassuhteita, jotka puolestaan vaikuttavat positiivisesti yrityk-sen kokonaisvaltaiseen suorituskykyyn. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sopiva asiakasstrategia ja segmentointi voittoa tavoittelemattomalle kohdeyritykselle, Benelux-maiden suomalaiselle Merimieskirkolle. Tavoitteen saavuttamiseksi kuvaillaan keskeistä CRM-teoriaa ja suoritetaan kvantitatiivinen tutkimus, joka toimii perustana asiakasstrategian ja segmentoinnin muodostamiselle. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osasta. Ensin erilaiset CRM-käsitteet määriteltiin yleisesti. Sen jälkeen asiakasstrategiaa ja segmentointia käsiteltiin tarkemmin. Lopuksi pohdittiin CRM-käsitettä asiakassuuntautu-neisuuden näkökulmasta. Empiirinen tutkimus suoritettiin käyttämällä enimmäkseen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Materiaali kerättiin kyselyiden avulla ja vastaajat koostuivat Benelux-maiden suomalaisen Merimieskirkon asiakkaista. Johtopäätökset perustuivat teoriaan, suoritettuun tutkimukseen ja aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimustuloksista tuli ilmi Benelux-maiden suomalaisen Merimieskirkon asiakkaiden väestötieteellisiä piirteitä. Lisäksi tuloksista ilmeni selvä tarve jäsenyysasioiden ja viestinnän kehittämiselle. Johtopäätöksissä korostettiin yrityksen strategian ja asiakasstrategian yhdistämisen ja selkeiden asiakassuuntautuneiden tavoitteiden asettamisen tärkeyttä. Myös sopiva asiakasstrategiaprosessi esiteltiin. Ehdotettu segmentointi perustui asiakassuhteen lujuuteen ja asiakkaan arvoon. Muodostetut segmentit koostuivat avainasiakkaista, vakioasiakkaista, satunnaisasiak-kaista ja potentiaalisista asiakkaista. Ehdotettu asiakasstrategia ja segmentointi-suunnitelma muodostavat perustan Merimieskirkon jäsenyysasioiden ja asiakassuhteiden johtamisen kehittämiselle myös jatkossa.