Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Consti Talotekniikka Oy:n pienurakointiyksikölle
Vuorio, Lauri (2011)
Vuorio, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414536
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli laatia laadunhallintajärjestelmä Consti Talotekniikka Oy:n pienurakointiyksikölle. Järjestelmää kehitettiin jo olemassa olevan ISO 9001 -sertifioidun Consti Talotekniikka Oy:n laadunhallintajärjestelmän pohjalta. Ajatuksena oli muokata toiminta- ja viiteohjeita sekä muuta tarvittavaa aineistoa niin, että saamme siitä paremmin pienurakointiyksikön toimintaan sopivan. Lisäksi pystyimme ottamaan pienurakointiyksikön mukaan ISO 9001:2008 -sertifikaatin alaisuuteen.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen alkoi teorian keräämisellä, koskien yleisesti laatua, laadunhallintajärjestelmiä sekä ISO 9001 -laatustandardia. Lisäksi tutustuin huolellisesti jo olemassa olevaan laadunhallintajärjestelmään. Tämän jälkeen kävimme pienura-kointiyksikön henkilökunnan kanssa läpi heidän toimintaansa. Näin pääsimme käsitykseen siitä, miten heidän toimintansa poikkeaa olemassa olevasta laadunhallintajärjestelmästä ja pystyimme muokkaamaan sitä oikealla tavalla. Pidimme myös palaverin yrityksen laatupäällikön kanssa varmistaaksemme kehittämisen oikean suunnan.
Tuloksena syntyi ensimmäinen versio pienurakointiyksikön laadunhallintajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on asiakastyytyväisyyden parantaminen ja toiminnan tehostaminen. Yrityksen laatukäsikirja on yhteinen, eikä siihen tehty muutoksia tämän insinöörityön puitteissa. Tulevaisuudessa pienurakointiyksikön laadunhallintajärjestelmää on tarkoitus kehittää sisäisten ja ulkoisten auditointien avulla.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen alkoi teorian keräämisellä, koskien yleisesti laatua, laadunhallintajärjestelmiä sekä ISO 9001 -laatustandardia. Lisäksi tutustuin huolellisesti jo olemassa olevaan laadunhallintajärjestelmään. Tämän jälkeen kävimme pienura-kointiyksikön henkilökunnan kanssa läpi heidän toimintaansa. Näin pääsimme käsitykseen siitä, miten heidän toimintansa poikkeaa olemassa olevasta laadunhallintajärjestelmästä ja pystyimme muokkaamaan sitä oikealla tavalla. Pidimme myös palaverin yrityksen laatupäällikön kanssa varmistaaksemme kehittämisen oikean suunnan.
Tuloksena syntyi ensimmäinen versio pienurakointiyksikön laadunhallintajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on asiakastyytyväisyyden parantaminen ja toiminnan tehostaminen. Yrityksen laatukäsikirja on yhteinen, eikä siihen tehty muutoksia tämän insinöörityön puitteissa. Tulevaisuudessa pienurakointiyksikön laadunhallintajärjestelmää on tarkoitus kehittää sisäisten ja ulkoisten auditointien avulla.