Eivät kulttuurit kohtaa, vaan ihmiset : opas monikulttuuriseen kasvatuskumppanuuteen
Wardoyo, Riina (2011)
Wardoyo, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717535
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on monimuotoinen opinnäytetyö, johon sisältyvät toiminnallinen osio eli tuotos sekä kirjallinen teoreettinen osuus. Tuotokseni on opaskirja monikulttuurisen kasvukumppanuuden tueksi päiväkodin kasvattajille.
Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma mainitsee monikulttuurisuuden yhdeksi Helsingin erikoispiirteeksi. Pääkaupunkiseudun kunnallisessa päivähoidossa olevien maahanmuuttajataustaisten lasten osuus, on vuonna 2006 tehdyn selvityksen mukaan kahdeksan prosenttia kaikista lapsista. On arvioitu, että vuonna 2025 mennessä joka neljäs päivähoidossa olevista lapsista olisi maahanmuuttajataustainen.
Henkilöstön kulttuurituntemus ja taito kulttuurirajat ylittävään viestintään korostuu Helsingissä. Yhteisen kielen puuttuminen ja erilainen kulttuuritausta ja uskonto asettavat vuorovaikutukselle haasteita. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksestä ilmeni, että päiväkodintyöntekijät toivoivat apuvälineitä maahanmuuttaja perheen kohtaamiseen.
Oppaan tarkoituksena on toimia apuvälineenä ja tukena maahanmuuttaja perheen kohtaamiseen ja monikulttuurisen dialogisen kasvatuskumppanuussuhteen luomiseen. Opas rakentuu viidestä pääteemasta: 1) kulttuuritietoisuus, 2) maahanmuuttokokemuksen vaikutus vanhemmuuteen, 3) monikulttuurinen kasvatuskumppanuus, 4)lapsen äidinkielen ja kaksikielisyyden tukeminen sekä 5) tulkin käyttäminen päivähoidossa. Opinnäytetyön teoreettinen osio noudattelee pääosin samaa aihepiiriä kuin opaskin, mutta paneutuu aiheisiin syvällisemmin. Perusajatuksena sekä teoreettisessa osiossa että oppaassa on, perheiden moninaisuus ja jokaisen perheen ainutlaatuisuus.
Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma mainitsee monikulttuurisuuden yhdeksi Helsingin erikoispiirteeksi. Pääkaupunkiseudun kunnallisessa päivähoidossa olevien maahanmuuttajataustaisten lasten osuus, on vuonna 2006 tehdyn selvityksen mukaan kahdeksan prosenttia kaikista lapsista. On arvioitu, että vuonna 2025 mennessä joka neljäs päivähoidossa olevista lapsista olisi maahanmuuttajataustainen.
Henkilöstön kulttuurituntemus ja taito kulttuurirajat ylittävään viestintään korostuu Helsingissä. Yhteisen kielen puuttuminen ja erilainen kulttuuritausta ja uskonto asettavat vuorovaikutukselle haasteita. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksestä ilmeni, että päiväkodintyöntekijät toivoivat apuvälineitä maahanmuuttaja perheen kohtaamiseen.
Oppaan tarkoituksena on toimia apuvälineenä ja tukena maahanmuuttaja perheen kohtaamiseen ja monikulttuurisen dialogisen kasvatuskumppanuussuhteen luomiseen. Opas rakentuu viidestä pääteemasta: 1) kulttuuritietoisuus, 2) maahanmuuttokokemuksen vaikutus vanhemmuuteen, 3) monikulttuurinen kasvatuskumppanuus, 4)lapsen äidinkielen ja kaksikielisyyden tukeminen sekä 5) tulkin käyttäminen päivähoidossa. Opinnäytetyön teoreettinen osio noudattelee pääosin samaa aihepiiriä kuin opaskin, mutta paneutuu aiheisiin syvällisemmin. Perusajatuksena sekä teoreettisessa osiossa että oppaassa on, perheiden moninaisuus ja jokaisen perheen ainutlaatuisuus.