Yhden naisen yritys : Lastenkulttuurikeskus Musikantit
Nyström, Suvi (2011)
Nyström, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kertomus naisesta, joka perusti oman kaksikielisen (suomi-venäjä) musiikkileikkikoulun Itä-Helsinkiin. Tämä on myös kuvaus musiikkileikkikoulun kasvusta lastenkulttuurikeskukseksi ja sen eri vaiheista sekä haasteista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa monipuolisia näkökulmia yrittäjyydestä sekä opettajuudesta kulttuurialalla. Kirjoittaja
pohdiskelee musiikkileikkikoululleen eri toimintamuotoja ja yrittää soveltaa niitä käytännössä. Haasteita tulee myös niin toimintaympäristöstä, työsopimuksista sekä rahoituksesta. Voidaankin todeta, että toimintamalli sekä toimintamuoto ovat merkittävässä roolissa musiikkileikkikoulutoimintaa harjoitettaessa. Omien tavoitteiden mukaisen toimintamallin ja liiketoiminnan yhdistäminen saattaa olla haasteellista.
Kirjoittaja kertoo työssään myös avusta ja neuvonnasta mitä on perustamisen ja toiminnan aikana saanut. Nämä kokemukset eivät kaikki ole olleet ihan mutkattomia, mikä on toisinaan asettanut isoja paineita yrittäjälle.
Opettajuus ja yrittäjyys voi olla parhaimmillaan juuri sitä mitä kunnianhimoinen ja rohkea opettaja toivoo. Mahdollisuus vaikuttaa omaan toimintaympäristöön, tehdä asioita omien laatuvaatimusten mukaisesti, sekä luoda ympärilleen yhteisön jossa omaa työpanosta arvostetaan. Matkalla omaan unelmaan on karikkoja, ylämäkiä ja monia esteitä. Selviytyminen on usein kiinni omasta tahdosta löytää ratkaisuja, joustavuudesta, sekä siitä, että osaa kysyä neuvoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa monipuolisia näkökulmia yrittäjyydestä sekä opettajuudesta kulttuurialalla. Kirjoittaja
pohdiskelee musiikkileikkikoululleen eri toimintamuotoja ja yrittää soveltaa niitä käytännössä. Haasteita tulee myös niin toimintaympäristöstä, työsopimuksista sekä rahoituksesta. Voidaankin todeta, että toimintamalli sekä toimintamuoto ovat merkittävässä roolissa musiikkileikkikoulutoimintaa harjoitettaessa. Omien tavoitteiden mukaisen toimintamallin ja liiketoiminnan yhdistäminen saattaa olla haasteellista.
Kirjoittaja kertoo työssään myös avusta ja neuvonnasta mitä on perustamisen ja toiminnan aikana saanut. Nämä kokemukset eivät kaikki ole olleet ihan mutkattomia, mikä on toisinaan asettanut isoja paineita yrittäjälle.
Opettajuus ja yrittäjyys voi olla parhaimmillaan juuri sitä mitä kunnianhimoinen ja rohkea opettaja toivoo. Mahdollisuus vaikuttaa omaan toimintaympäristöön, tehdä asioita omien laatuvaatimusten mukaisesti, sekä luoda ympärilleen yhteisön jossa omaa työpanosta arvostetaan. Matkalla omaan unelmaan on karikkoja, ylämäkiä ja monia esteitä. Selviytyminen on usein kiinni omasta tahdosta löytää ratkaisuja, joustavuudesta, sekä siitä, että osaa kysyä neuvoa.