ASENNE RATKAISEE : Yritysten näkemyksiä työelämäyhteistyöstä
Koivuranta, Marianne; Kivimaa, Lea (2011)
Koivuranta, Marianne
Kivimaa, Lea
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817717
Tiivistelmä
Olimme mukana Rovaniemen ammattikorkeakoulun toteuttamassa Restonomi kehittäjänä – uusi toimintamalli -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli selvittää yhteistyöyritysten näkemyksiä Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyöstä sekä sen kehittämisestä. Tavoitteemme oli selvittää yhteistyöyritysten ajatuksia Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyöstä. Hankkeessa oli mukana kuusi rovaniemeläistä marata-alan yritystä. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli myös kirjoittaa artikkeli Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarjaan. Valitsimme haastattelumenetelmäksi teemahaastattelun ja teemoina käytimme odotuksia, asenteita ja yhteistyöstä saatavia hyötyjä. Huomioimme myös yritysten edustajien kehittämisehdotukset.
Haastattelujen perusteella yritykset korostivat yhteistyössä opiskelijan asenteen merkitystä. Odotuksista tärkeimpänä pidettiin tiivistä yhteydenpitoa oppilaitoksen ja työelämän välillä. Useampi haastateltava ehdotti, että oppilaitoksella olisi yksi henkilö, joka koordinoisi yhteistyötä. Erityisen tärkeänä pidettiin opiskelijan, opettajan ja työpaikan ohjaajan välistä kommunikointia ja yhteistyötä opiskelijan työskentelyjakson aikana. Työelämän edustajat toivoivat, että opiskelijaa voitaisiin valmentaa työkulttuurista ja työelämän yleisistä pelisäännöistä paremmin ennen työhön tuloa. Yhteistyölle toivottiin enemmän luovuutta ja uusien ideoiden toteuttamista. Työelämässä odotetaan opiskelijan tiedostavan ja ymmärtävän työskentelyjakson tavoitteet sekä asettavan myös itselleen tavoitteita. Opiskelijan tulisi osoittaa mielenkiintonsa tulevaa työpaikkaansa kohtaan ottamalla etukäteen selvää työpaikastaan. Yleensä opiskelijoilta edellytetään myös innostunutta ja aktiivista asennetta.
Haastattelujen perusteella yritykset korostivat yhteistyössä opiskelijan asenteen merkitystä. Odotuksista tärkeimpänä pidettiin tiivistä yhteydenpitoa oppilaitoksen ja työelämän välillä. Useampi haastateltava ehdotti, että oppilaitoksella olisi yksi henkilö, joka koordinoisi yhteistyötä. Erityisen tärkeänä pidettiin opiskelijan, opettajan ja työpaikan ohjaajan välistä kommunikointia ja yhteistyötä opiskelijan työskentelyjakson aikana. Työelämän edustajat toivoivat, että opiskelijaa voitaisiin valmentaa työkulttuurista ja työelämän yleisistä pelisäännöistä paremmin ennen työhön tuloa. Yhteistyölle toivottiin enemmän luovuutta ja uusien ideoiden toteuttamista. Työelämässä odotetaan opiskelijan tiedostavan ja ymmärtävän työskentelyjakson tavoitteet sekä asettavan myös itselleen tavoitteita. Opiskelijan tulisi osoittaa mielenkiintonsa tulevaa työpaikkaansa kohtaan ottamalla etukäteen selvää työpaikastaan. Yleensä opiskelijoilta edellytetään myös innostunutta ja aktiivista asennetta.