Selvitys 3D-tulostamisen tilanteesta Suomessa
Lohilahti, Jarkko (2011)
Lohilahti, Jarkko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017919
Tiivistelmä
Työssä tehtiin tutkimus 3D-tulostuksen tilanteesta Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa 3D-tulostuksia tarjoavat yritykset ja vertailla niiden palvelua Oulu PMC:n tuomaan palveluun. Tavoitteena oli myös miettiä 3D-tulostukseen alustava kaupallistamistapa ja luonnostella markkinointimateri-aalit.
Aluksi työssä perehdyttiin pikamallinnustekniikkaan ja syvennyttiin 3D-tulostukseen. Pikamallinnustekniikasta löytyi muutama hyvä englanninkieli-nen kirja ja internetissä sai paljon tietoa tekniikasta ja tekniikan tuomista eduista kuten prototyyppien valmistuksesta. Suomessa 3D-tulostuksia tarjoavat yritykset selvitettiin internetistä. Näistä yrityksistä valittiin neljä mahdollisesti pahinta Oulu PMC:n kilpailijaa, joita vertailtiin totuustaulukossa arvostellen. Arvostelukriteerejä olivat esimerkiksi teknologian taso ja markkinointi. Totuustaulukossa todettiin Oulu PMC:n olevien markkinoiden potentiaalisin 3D-tulostuksia tarjoava yritys. Tutustuminen yhdysvaltalaisten 3D-tulostuspalveluita tarjoavien yritysten internetsivuilla antoi hyviä vihjeitä Oulu PMC:n 3D-tulostuspalvelun visiota mietittäessä ja markkinointimateriaaleja tehtäessä.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä 3D-tulostuksen markkinapotentiaali ja ha-vaittiin 3D-tulostuksen tuovan säästöjä mahdollisille hyödyntäjäyrityksille. Visio liiketoiminnasta hahmoteltiin sekä alustavat markkinointimateriaalit saatiin valmiiksi. Teknologiasta ja sen antamista eduista voisi tehdä opetusvideon, jonka perusteella mahdolliset hyödyntäjäyritykset ymmärtäisi-vät 3D-tulostuksen tuomat edut ja teknologian tulevaisuuden mahdollisuudet. Videon tason pitäisi olla sellainen, ettei sen ymmärtäminen vaadi tekniikan tuntijaa.
Aluksi työssä perehdyttiin pikamallinnustekniikkaan ja syvennyttiin 3D-tulostukseen. Pikamallinnustekniikasta löytyi muutama hyvä englanninkieli-nen kirja ja internetissä sai paljon tietoa tekniikasta ja tekniikan tuomista eduista kuten prototyyppien valmistuksesta. Suomessa 3D-tulostuksia tarjoavat yritykset selvitettiin internetistä. Näistä yrityksistä valittiin neljä mahdollisesti pahinta Oulu PMC:n kilpailijaa, joita vertailtiin totuustaulukossa arvostellen. Arvostelukriteerejä olivat esimerkiksi teknologian taso ja markkinointi. Totuustaulukossa todettiin Oulu PMC:n olevien markkinoiden potentiaalisin 3D-tulostuksia tarjoava yritys. Tutustuminen yhdysvaltalaisten 3D-tulostuspalveluita tarjoavien yritysten internetsivuilla antoi hyviä vihjeitä Oulu PMC:n 3D-tulostuspalvelun visiota mietittäessä ja markkinointimateriaaleja tehtäessä.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä 3D-tulostuksen markkinapotentiaali ja ha-vaittiin 3D-tulostuksen tuovan säästöjä mahdollisille hyödyntäjäyrityksille. Visio liiketoiminnasta hahmoteltiin sekä alustavat markkinointimateriaalit saatiin valmiiksi. Teknologiasta ja sen antamista eduista voisi tehdä opetusvideon, jonka perusteella mahdolliset hyödyntäjäyritykset ymmärtäisi-vät 3D-tulostuksen tuomat edut ja teknologian tulevaisuuden mahdollisuudet. Videon tason pitäisi olla sellainen, ettei sen ymmärtäminen vaadi tekniikan tuntijaa.