Pikseligrafiikan perusteet pelin kehityksessä
Heikkinen, Ville (2021)
Heikkinen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051984
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa käyttövalmista pikseligrafiikkaa 2D-mobiilipeliin. Grafiikkaa työstettiin ainakin yhden pelattavan kentän verran. Tämä sisälsi pelin päähahmon, pari vihollista, kentässä olevat taustat ja ympäristölliset elementit sekä UI-grafiikkaa. Työn tavoitteena oli luoda alustava ohje pikseligrafiikan tekoon. Ohje on suunnattu henkilöille, joilla ei ole kuvataiteellista koulutusta tai kokemusta. Työllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se tehtiin täysin itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportissa käydään pintapuolisesti läpi yleisimpiä grafiikkatyylejä, joita peleissä käytetään. Tarkemmin työssä esitellään kuvataiteellisia perusasioita, jotka auttavat pikseligrafiikan luomisessa sekä pikseligrafiikan tuottamisen menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimivaa pikseligrafiikkaa, joka on valmis käyttöönotettavaksi pelimoottorissa. Työhön tuotetussa grafiikassa käytetään joitain tässä työssä esiteltyjä grafiikan tuottamisen menetelmiä. Grafiikan luonti on kuitenkin luova prosessi, joten tekijä on ottanut toteutuksessa myös taiteellisia vapauksia.
Opinnäytetyön raportissa käydään pintapuolisesti läpi yleisimpiä grafiikkatyylejä, joita peleissä käytetään. Tarkemmin työssä esitellään kuvataiteellisia perusasioita, jotka auttavat pikseligrafiikan luomisessa sekä pikseligrafiikan tuottamisen menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimivaa pikseligrafiikkaa, joka on valmis käyttöönotettavaksi pelimoottorissa. Työhön tuotetussa grafiikassa käytetään joitain tässä työssä esiteltyjä grafiikan tuottamisen menetelmiä. Grafiikan luonti on kuitenkin luova prosessi, joten tekijä on ottanut toteutuksessa myös taiteellisia vapauksia.