dc.contributor.author | Heikkinen, Ville | |
dc.date.accessioned | 2021-02-08T06:13:37Z | |
dc.date.available | 2021-02-08T06:13:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/370720 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa käyttövalmista pikseligrafiikkaa 2D-mobiilipeliin. Grafiikkaa työstettiin ainakin yhden pelattavan kentän verran. Tämä sisälsi pelin päähahmon, pari vihollista, kentässä olevat taustat ja ympäristölliset elementit sekä UI-grafiikkaa. Työn tavoitteena oli luoda alustava ohje pikseligrafiikan tekoon. Ohje on suunnattu henkilöille, joilla ei ole kuvataiteellista koulutusta tai kokemusta. Työllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se tehtiin täysin itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportissa käydään pintapuolisesti läpi yleisimpiä grafiikkatyylejä, joita peleissä käytetään. Tarkemmin työssä esitellään kuvataiteellisia perusasioita, jotka auttavat pikseligrafiikan luomisessa sekä pikseligrafiikan tuottamisen menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimivaa pikseligrafiikkaa, joka on valmis käyttöönotettavaksi pelimoottorissa. Työhön tuotetussa grafiikassa käytetään joitain tässä työssä esiteltyjä grafiikan tuottamisen menetelmiä. Grafiikan luonti on kuitenkin luova prosessi, joten tekijä on ottanut toteutuksessa myös taiteellisia vapauksia. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to create ready to use pixel graphics for a 2D mobile game. The aim was to create enough graphics for one completely playable level. This included the main character, a couple of enemies, backgrounds and environmental elements for the level and some UI graphics. Another goal of the thesis was to create an introductory tutorial for creating pixel graphics. The tutorial is aimed for people who do not have previous education or experience in art. This thesis had no client and was made independently.
This thesis briefly discusses the main art styles used in games. More deeply the thesis addresses some basics of visual art, that help in creating pixel art and methods for creating pixel graphics.
As a result of this thesis, working pixel graphics were created that are ready to be implemented in a game engine. The graphics created for this thesis follow some of the methods shown in this thesis. Creating pixel graphics is a creative process, so some artistic liberties were taken. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Pikseligrafiikan perusteet pelin kehityksessä | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-202102051984 | - |
dc.subject.specialization | Game Production | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology| | - |
dc.subject.yso | pelit | - |
dc.subject.yso | kaksiulotteisuus | - |
dc.subject.yso | grafiikka | - |
dc.subject.yso | opinnäytteet | - |
dc.subject.yso | värit | - |
dc.subject.yso | mobiilipelit | - |
dc.subject.discipline | Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p6062|http://www.yso.fi/onto/yso/p22765|http://www.yso.fi/onto/yso/p2698|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p2284|http://www.yso.fi/onto/yso/p1149|http://www.yso.fi/onto/yso/p15342|http://www.yso.fi/onto/yso/p1978|http://www.yso.fi/onto/yso/p13504|http://www.yso.fi/onto/yso/p20136 | fi |