dc.contributor.author | Kangasniemi, Jouko | |
dc.contributor.author | Koivuniemi, Teija | |
dc.date.accessioned | 2011-12-14T07:45:10Z | |
dc.date.available | 2011-12-14T07:45:10Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011121418307 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/37319 | |
dc.description.abstract | Green care-ajattelutavan synty ajoittuu 1800-luvun taitteeseen, jolloin mielenterveys- potilaiden hoidossa alettiin hyödyntää maatalous- ja puutarhatyötä. Green care-käsitteen määrittelyssä tämä tausta on edelleen vahvana, sillä termillä tarkoitetaan maaseudun ja luonnon monimuotoisesta hyödyntämisestä hyvinvoinnin lähteenä.
Suomessa green caren historia katsotaan alkavaksi 1930-luvulla rakennettujen keuhkoparantoloiden myötä. Seuraavassa kehitysvaiheessa mukaan tuli maatilamatkailu, joka lisääntyi EU-kehityksen myötä 90-luvulla. Eläinavusteinen terapia osana ideologiaa alkoi
Suomessa 1980-luvun alussa.
Green care-idelogian pohjana voidaan käyttää useampiakin viitekehyksenä useampia mallia kuten Hungerfordin ja Volkin ympäristövastuullisuuden mallia, Käpylän sipulimallia, Palmerin puumallia, Jerosen ja Kaikkosen talomallia, Cantellin kontekstuaalista ympäristökasvatusmallia tai Paloniemen ja Koskisen mallia. Toiminnan eri muodot jaetaan virkistys- ja luontoelämyksiin, terapiaan, sosiaalipalveluihin sekä koulutukseen ja opetukseen.
Selvitetyillä eri koulutusaloilla green care-idelogia ilmeni hyvin eri tasoisesti; eläinavusteisessa terapiassa ja puutarha-alan koulutusohjelmissa on opetusohjelmissa tietoisesti otettu huomioon, mutta luonto- ja elämysliikunnan koulutusohjelmissa ideologia ei suoraan näy terminä eikä sen sisäistäminen ole opiskelijoiden tavoitteissa, vaan enemmän koulutuksen tavoitteena on opettaa opiskelijoille erilaisia luonto- ja elämysliikuntaan liittyviä taitoja.
Green care- ajattelun mukaisen toiminnan vaikutuksia voidaan mitata eri fysiologisilla mitta- reilla sekä haastatteluilla. Mielenkiintoinen uusi menetelmä on ns. sykevälivaihtelun mittaamiseen ja analysointiin perustuva hyvinvointianalyysi. Analyysilla todennetaan koehenkilön fyysistä ja psyykkistä kuormittumista sekä vastaavasti palautumisreaktioita ja unen laatua. Toteutetuilla esimerkkimittauksilla voidaan todentaa, että menetelmällä on hyvä mahdollisuus luotettavasti mitata vaikutuksia ihmisen kokonaishyvinvointiin.
Green care-idelogian leviäminen on viimeisen vuoden aikana ollut erittäin nopeaa, vaikka omassa maakunnassamme kehitys on hitaampaa. Yleisen elämänmenon hektisyys on selvästi lisäännyt kiinnostusta aihetta kohtaan ja hidastamisen trendin myötä green care-teema ei varmastikaan ole jäämässä sivuraiteille. Green care-toiminnan yksi vahvuuksista näyttäisi olevan se, että se luonnollisella tavalla lisää poikkiorganisatoorista yhteistyötä ja rikkoo raja-aitoja. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Green care - ajattelumallin hyödyntäminen koulutuksessa ja ohjauksessa | fi |
dc.type.ontasot | fi=Opettaja-AMK-opinnäytetyö|sv=Examensarbete för yrkeslärarutbildning|en=Bachelor's thesis for vocational teacher education| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/6698 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | ideologiat | |
dc.subject.ysa | hyvinvointi | |
dc.subject.ysa | luonto | |
dc.subject.ysa | eläinavusteinen terapia | |
dc.subject.ysa | mittausmenetelmät | |
theseus.studentid | 1001005, 1001185 | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | green care | |
dc.subject.keyword | luonto- ja elämysliikunta | |
dc.subject.keyword | puutarhakoulutus | |
dc.subject.specialization | Pedagogiset opinnot | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | |
dc.subject.discipline | Ammatillinen opettajakorkeakoulu | |