Näytä suppeat kuvailutiedot

Green care - ajattelumallin hyödyntäminen koulutuksessa ja ohjauksessa

Kangasniemi, Jouko; Koivuniemi, Teija (2011)

dc.contributor.authorKangasniemi, Jouko
dc.contributor.authorKoivuniemi, Teija
dc.date.accessioned2011-12-14T07:45:10Z
dc.date.available2011-12-14T07:45:10Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2011121418307
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/37319
dc.description.abstractGreen care-ajattelutavan synty ajoittuu 1800-luvun taitteeseen, jolloin mielenterveys- potilaiden hoidossa alettiin hyödyntää maatalous- ja puutarhatyötä. Green care-käsitteen määrittelyssä tämä tausta on edelleen vahvana, sillä termillä tarkoitetaan maaseudun ja luonnon monimuotoisesta hyödyntämisestä hyvinvoinnin lähteenä. Suomessa green caren historia katsotaan alkavaksi 1930-luvulla rakennettujen keuhkoparantoloiden myötä. Seuraavassa kehitysvaiheessa mukaan tuli maatilamatkailu, joka lisääntyi EU-kehityksen myötä 90-luvulla. Eläinavusteinen terapia osana ideologiaa alkoi Suomessa 1980-luvun alussa. Green care-idelogian pohjana voidaan käyttää useampiakin viitekehyksenä useampia mallia kuten Hungerfordin ja Volkin ympäristövastuullisuuden mallia, Käpylän sipulimallia, Palmerin puumallia, Jerosen ja Kaikkosen talomallia, Cantellin kontekstuaalista ympäristökasvatusmallia tai Paloniemen ja Koskisen mallia. Toiminnan eri muodot jaetaan virkistys- ja luontoelämyksiin, terapiaan, sosiaalipalveluihin sekä koulutukseen ja opetukseen. Selvitetyillä eri koulutusaloilla green care-idelogia ilmeni hyvin eri tasoisesti; eläinavusteisessa terapiassa ja puutarha-alan koulutusohjelmissa on opetusohjelmissa tietoisesti otettu huomioon, mutta luonto- ja elämysliikunnan koulutusohjelmissa ideologia ei suoraan näy terminä eikä sen sisäistäminen ole opiskelijoiden tavoitteissa, vaan enemmän koulutuksen tavoitteena on opettaa opiskelijoille erilaisia luonto- ja elämysliikuntaan liittyviä taitoja. Green care- ajattelun mukaisen toiminnan vaikutuksia voidaan mitata eri fysiologisilla mitta- reilla sekä haastatteluilla. Mielenkiintoinen uusi menetelmä on ns. sykevälivaihtelun mittaamiseen ja analysointiin perustuva hyvinvointianalyysi. Analyysilla todennetaan koehenkilön fyysistä ja psyykkistä kuormittumista sekä vastaavasti palautumisreaktioita ja unen laatua. Toteutetuilla esimerkkimittauksilla voidaan todentaa, että menetelmällä on hyvä mahdollisuus luotettavasti mitata vaikutuksia ihmisen kokonaishyvinvointiin. Green care-idelogian leviäminen on viimeisen vuoden aikana ollut erittäin nopeaa, vaikka omassa maakunnassamme kehitys on hitaampaa. Yleisen elämänmenon hektisyys on selvästi lisäännyt kiinnostusta aihetta kohtaan ja hidastamisen trendin myötä green care-teema ei varmastikaan ole jäämässä sivuraiteille. Green care-toiminnan yksi vahvuuksista näyttäisi olevan se, että se luonnollisella tavalla lisää poikkiorganisatoorista yhteistyötä ja rikkoo raja-aitoja.fi
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleGreen care - ajattelumallin hyödyntäminen koulutuksessa ja ohjauksessafi
dc.type.ontasotfi=Opettaja-AMK-opinnäytetyö|sv=Examensarbete för yrkeslärarutbildning|en=Bachelor's thesis for vocational teacher education|
dc.identifier.dscollection10024/6698
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaideologiat
dc.subject.ysahyvinvointi
dc.subject.ysaluonto
dc.subject.ysaeläinavusteinen terapia
dc.subject.ysamittausmenetelmät
theseus.studentid1001005, 1001185
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordgreen care
dc.subject.keywordluonto- ja elämysliikunta
dc.subject.keywordpuutarhakoulutus
dc.subject.specializationPedagogiset opinnot
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajakorkeakoulu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot