SENIORI-IKÄISTEN MATKUSTUSKÄYTTÄYTYMINEN : CASE: LOMAKESKUS REVONTULI
Vihavainen, Vilhelmiina; Isohanni, Jatta-Mari Elisabeth (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vihavainen, Vilhelmiina
Isohanni, Jatta-Mari Elisabeth
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218041
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää, millaisista matkailutuotteista seniori-ikäiset matkailijat ovat kiinnostuneita. Selvitämme toimeksiantajallemme Lomakeskus Revontuli Oy:lle myös muun muassa miksi seniorit matkustavat, mistä he hakevat tietoa kohteesta ja millä perusteella he sen valitsevat. Otamme niin ikään selvää, mitä kautta seniorit matkansa varaavat, millaisista matkailupaketeista he ovat kiinnostuneita ja paljonko he ovat valmiita matkaansa investoimaan. Teoriaosiossa käymme läpi seniori-ikäisen matkailijan profiilin, väestön rakennemuutokset sekä nykymatkailun muodot ja trendit. Käymme läpi niin ikään tuotekehittelyä sekä markkinointia matkailun näkökulmasta. Osiossa esittelemme myös tarkemmin yhteistyöyrityksemme ja sen tarjoamat palvelut. Kvantitatiivinen tutkimuksemme suoritettiin syksyllä 2011 kirjekyselynä. Kyselyjä lähetettiin kaikkiaan 311 kappaletta, joista vastaanottajalle analysointikelpoisina palautui 130 kappaletta. Vastausten perusteella nykypäivän seniori on ahkera kotimaanmatkailija, joka haluaa panostaa omaan hyvään oloon virkistäytymisen ja rentoutumisen merkeissä. Seniorit suosivat lyhyehköjä 2-7 vuorokauden lomia, joihin he ovat valmiita sijoittamaan keskimäärin 100–500 euroa. Kohteen valintaan ensisijaisesti vaikuttavia tekijöitä ovat hinta ja sijainti, kohteista saadaan tietoa lehdistä ja internetistä ja lopullinen matka varataan useimmissa tapauksissa puhelimitse, matkatoimiston kautta tai internetistä. Kohteessa tärkeinä pidettyjä asioita ovat ennen kaikkea asiakaspalvelu ja sen laatu.