Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuus

Virtanen, Jasmina; Ait Brahim, Dounia (2021)

 
Avaa tiedosto
DouniaAitBrahim_JasminaVirtanen.pdf (15.84Mt)
Lataukset: 


Virtanen, Jasmina
Ait Brahim, Dounia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082056
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys korostuu vuosi vuodelta. Yritykset panostavat yhä enemmän markkinoinnissaan vaikuttajien kanssa tehtäviin yhteistöihin. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tarkastella vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa ja vastuullisuuden huomioimista sen toteutuksessa. Lisäksi työssä oli tarkoitus käsitellä yleisesti yritysvastuuta ja markkinoinnin vastuullisuuden eri osa-alueita. Työn tavoitteena oli kehittää havaituille epäkohdille kehitysehdotuksia tulevaisuuden kannalta.

Kehittämistyössä tarkasteltiin aihetta ensin teoreettisen tietoperustan avulla, ja tietoperustassa hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Aineistonhankintamenetelmistä hyödynnettiin seurantaa, jonka avulla kerättiin sähköisesti dataa vaikuttajien tuottamista julkaisuista sosiaalisessa mediassa. Toinen osa koostui kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jota varten haastateltiin suomalaisia, vaikuttajamarkkinointia toteuttavia ruoka- ja muotiteollisuuden yrityksiä sekä lifestyle-sisältöä tuottavia suomalaisia vaikuttajia. Empiirinen aineisto kerättiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tavoitteena oli kuulla haastateltavien mielipiteitä ja toimintatapoja, joiden pohjalta epäkohtia voitiin parantaa. Haastatteluiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysia hyväksikäyttäen.

Työn havainnoista ilmeni, että vastuullisille toimintavoille olisi tarvetta. Haastateltavat olivat kiinnostuneita ekologisista ja eettisistä toimintatavoista, ja vastuullisuuteen suhtauduttiin positiivisesti. Yrityksille ja vaikuttajille olisi tarpeellista vaatia alan sisäisiä ohjeistuksia, sillä tällä hetkellä vastuullisuuden toteutus on henkilöiden oman moraalin varassa. Haastateltavien vastauksista ilmeni, että vaikuttajien ja yritysten välistä yhteistyötä ja kommunikointia tulisi kehittää.

Opinnäytetyön johtopäätöksistä ilmeni, että vastuullisuudesta puhutaan nykypäivänä paljon ja useat yritykset pyrkivät näyttäytymään vastuullisena, vaikka todellisuudessa toiminta ei olisi vastuullista. Useat yritykset sekä vaikuttajat kokivat vastuullisuuden vielä erittäin araksi aiheeksi eikä omia toimintatapoja mielellään avattu. Kaupallisten yhteistöiden merkitsemiseen ja verotukseen liittyvät epäkohdat olivat useille haastateltaville epäselviä, ja niihin kaivattaisiin selkeämpiä ohjeistuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste