Prosessiportaalin käytön kehittäminen
Patronen, Sanni-Mari (2021)
Patronen, Sanni-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092092
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli analysoida HUSin Prosessiportaalin käytön nykytila ja tämän pohjalta kehittää konkreettinen ratkaisuehdotus Prosessiportaalin hyötykäytön kehittämiseksi. Prosessiportaali on järjestelmä, jonne kuvataan HUSin sisäisiä prosesseja. Näkökulmana työlle oli oppivan organisaation teoria. Työ toteutettiin HUS Tietohallinnolle.
Työ perustui projektin aikana kerättyyn tietoon: työntekijähaastatteluihin, työpajaan ja sidosryhmien palautteeseen. Ratkaisuehdotuksen muodostamisessa käytettiin myös kirjallisuudesta löytyviä parhaita käytäntöjä seuraavista aihealueista: prosessimallinnuksesta, kokonaisarkkitehtuurista, palvelumuotoilusta, järjestelmän käyttöönotosta ja oppivasta organisaatiosta.
Prosessiportaalin käytöstä laadittiin nykytila-analyysi työntekijähaastatteluiden perusteella. Nykytila-analyysin tuloksena huomattiin, että keskeisimmät haastekohdat Prosessiportaalissa olivat ylätasoinen sisältö, vaikea käytettävyys sekä huono imago. Lisäksi todettiin, että Prosessiportaalin yleinen tunnettuus oli hyvin heikko, mikä osaltaan johti alhaisiin käyttöasteisiin.
Ehdotetut kehitystoimenpiteet ovat sisällön täydentäminen ja tarkentaminen, Prosessiportaalin käyttöliittymän päivittäminen käyttäjälähtöisemmäksi sekä tiedottaminen kehitystoimista ja portaalin käyttömahdollisuuksista.
Projektin aikana tehtyjen havaintojen perusteella Prosessiportaalilla on suuri potentiaali työvälineenä. Prosessiportaali herätti kiinnostusta myös työntekijöissä, joille järjestelmä ei ollut aiemmin tuttu.
Tässä työssä on esitelty toimet ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Kehittämistoimien avulla Prosessiportaalista saadaan arvokas työkalu tukemaan arjen työtehtäviä, edistämään oppimista ja lisäämään läpinäkyvyyttä.
Työ perustui projektin aikana kerättyyn tietoon: työntekijähaastatteluihin, työpajaan ja sidosryhmien palautteeseen. Ratkaisuehdotuksen muodostamisessa käytettiin myös kirjallisuudesta löytyviä parhaita käytäntöjä seuraavista aihealueista: prosessimallinnuksesta, kokonaisarkkitehtuurista, palvelumuotoilusta, järjestelmän käyttöönotosta ja oppivasta organisaatiosta.
Prosessiportaalin käytöstä laadittiin nykytila-analyysi työntekijähaastatteluiden perusteella. Nykytila-analyysin tuloksena huomattiin, että keskeisimmät haastekohdat Prosessiportaalissa olivat ylätasoinen sisältö, vaikea käytettävyys sekä huono imago. Lisäksi todettiin, että Prosessiportaalin yleinen tunnettuus oli hyvin heikko, mikä osaltaan johti alhaisiin käyttöasteisiin.
Ehdotetut kehitystoimenpiteet ovat sisällön täydentäminen ja tarkentaminen, Prosessiportaalin käyttöliittymän päivittäminen käyttäjälähtöisemmäksi sekä tiedottaminen kehitystoimista ja portaalin käyttömahdollisuuksista.
Projektin aikana tehtyjen havaintojen perusteella Prosessiportaalilla on suuri potentiaali työvälineenä. Prosessiportaali herätti kiinnostusta myös työntekijöissä, joille järjestelmä ei ollut aiemmin tuttu.
Tässä työssä on esitelty toimet ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Kehittämistoimien avulla Prosessiportaalista saadaan arvokas työkalu tukemaan arjen työtehtäviä, edistämään oppimista ja lisäämään läpinäkyvyyttä.