Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Den traditionella resebyråns framtid -ur konsumentens synvinkel
Ruotsala, Emma (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218095
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka huruvida traditionella resebyråer ännu behövs i och med utvecklingen av internethandel och den expanderande försäljningen av turismprodukter via internet.
I teoridelen tar jag upp konsumentens inköpsprocess samt köpbeteende inför och vid inköp, samtidigt tar jag upp tidigare forskares modeller inom områdena. Här behandlar jag även de centrala distributionskanalerna i detta arbete: resebyrån samt internet. Jag kartlägger bägges historia samt deras roll vid köp av turismprodukter tidigare och idag. Här behandlas Internets positiva samt negativa sidor vad gäller e-handel, samt Internethandelns inverkan på de traditionella resebyråernas ställning som köpmedium av turismprodukter. Här tas även upp mervärdet av den personliga kontakten som konsumenten erhåller vid besöket på en resebyrå. Undersökningen jag utfört är en kvantitativ undersökning som var avsedd att kart-lägga ifall resebyråerna ännu behövs, vem som använder sig av dessa samt varför. Samtidigt ville jag veta orsakerna till användningen av internet som köpmedium av turismprodukter. Därför tillfrågades både konsumenter som använder sig av resebyråer då de köper turismprodukter samt de som bokar via internet, även konsumenter som bokar via telefon tillfrågades. Resultatet av undersökningen visar att de fysiska resebyråerna behövs än idag. Det är främst de äldre generationerna som använder sig av dessa, och orsaken är främst den personliga kontakten man får som kund. Trots detta visar undersökningen på att alltfler kommer att börja använda sig av internet som kanal vid inköp av turismprodukter. The aim of this thesis was to find out if there still is a need for the traditional travel agency since the development of Internet and ecommerce and the expanding sales of tourism based services online. The theoretical part of my thesis will explain the consumer’s buying process and buying behavior, at the same time I will use some wellknown models made in previous studies about these subjects. In this part I will also deal with the distribution channels that are central to my study; travel agencies and internet. The history of both, and also their role in the buying of tourism based products, earlier and today. I will examine the positives and the negatives of ecommerce, and also what influence ecommerce has on the travel agency’s role as a selling channel of tourism products. Another thing to be dealt with in this part is the added value of personal contact that the consumer receives when visiting a travel agency. The study i have done is a quantitative study which aim was to find out if travel agencies are still needed, who uses them and why. At the same time I wanted to know reasons to why people use the Internet as a portal to buying tourism products. Therefore I wanted both consumers who use the traditional travel agencies, as well as those who book their travel products online to take part in the study. Also consumers who booked their travels via phone took part in the study. The result of my survey shows that there is still a need for traditional travel agen-cies. It is mainly people of the older generations who visit travel agencies, and the main reason why they visit travel agencies when making a booking is the personal contact they get as customers. Despite of this the survey shows that more and more people will start using the Internet as a channel when buying tourism products.
I teoridelen tar jag upp konsumentens inköpsprocess samt köpbeteende inför och vid inköp, samtidigt tar jag upp tidigare forskares modeller inom områdena. Här behandlar jag även de centrala distributionskanalerna i detta arbete: resebyrån samt internet. Jag kartlägger bägges historia samt deras roll vid köp av turismprodukter tidigare och idag. Här behandlas Internets positiva samt negativa sidor vad gäller e-handel, samt Internethandelns inverkan på de traditionella resebyråernas ställning som köpmedium av turismprodukter. Här tas även upp mervärdet av den personliga kontakten som konsumenten erhåller vid besöket på en resebyrå. Undersökningen jag utfört är en kvantitativ undersökning som var avsedd att kart-lägga ifall resebyråerna ännu behövs, vem som använder sig av dessa samt varför. Samtidigt ville jag veta orsakerna till användningen av internet som köpmedium av turismprodukter. Därför tillfrågades både konsumenter som använder sig av resebyråer då de köper turismprodukter samt de som bokar via internet, även konsumenter som bokar via telefon tillfrågades. Resultatet av undersökningen visar att de fysiska resebyråerna behövs än idag. Det är främst de äldre generationerna som använder sig av dessa, och orsaken är främst den personliga kontakten man får som kund. Trots detta visar undersökningen på att alltfler kommer att börja använda sig av internet som kanal vid inköp av turismprodukter.