Festivaalikonsepteja etsimässä
Oikarinen, Rosa (2011)
Oikarinen, Rosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia musiikkifestivaaleja ympäri maailman. Tavoitteena oli löytää vastaukset kysymyksiin millainen on menestyvä festivaalikonsepti ja millaisilla erikoisuuksilla saadaan asiakkaita musiikkifestivaaleille. Joensuun Popmuusikot ry voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittääkseen Ilosaarirock musiikkifestivaalia. Opinnäytetyö kuvailee festivaalia palvelutuotteena sekä festivaalin tuotantoprosessia.
Opinnäytetyötä varten on etsitty tietoa erilaisista festivaaleista Internetistä. Työ sisältää esimerkkejä festivaaleilta ympäri maailman, joilla osoitetaan kuinka värikäs ja vaihteleva festivaaliala on. Työssä on tutkittu tarkemmin kolmen erilaisen eurooppalaisen festivaalikonseptin menestystä muun muassa vertaamalla niitä kilpailijoihinsa. Näiden havaintojen pohjalta on vedetty johtopäätöksiä, millainen on menestyvä festivaalikonsepti ja mitä festivaalituotannossa täytyy ottaa huomioon, jotta festivaalit menestyvät kilpailijoihinsa nähden.
Tutkimuksen pohjalta voi sanoa, että menestyvän festivaalikonseptin luomisessa tärkeitä tekijöitä ovat hyvä suunnittelu, monipuolisten markkinointikanavien hyödyntäminen, järjestelmällinen toteutus, onnistunut henkilöstönhallinta, kilpailijoiden liikkeiden tarkkailu, trendien hyödyntäminen sekä omaperäisyys.
Opinnäytetyötä varten on etsitty tietoa erilaisista festivaaleista Internetistä. Työ sisältää esimerkkejä festivaaleilta ympäri maailman, joilla osoitetaan kuinka värikäs ja vaihteleva festivaaliala on. Työssä on tutkittu tarkemmin kolmen erilaisen eurooppalaisen festivaalikonseptin menestystä muun muassa vertaamalla niitä kilpailijoihinsa. Näiden havaintojen pohjalta on vedetty johtopäätöksiä, millainen on menestyvä festivaalikonsepti ja mitä festivaalituotannossa täytyy ottaa huomioon, jotta festivaalit menestyvät kilpailijoihinsa nähden.
Tutkimuksen pohjalta voi sanoa, että menestyvän festivaalikonseptin luomisessa tärkeitä tekijöitä ovat hyvä suunnittelu, monipuolisten markkinointikanavien hyödyntäminen, järjestelmällinen toteutus, onnistunut henkilöstönhallinta, kilpailijoiden liikkeiden tarkkailu, trendien hyödyntäminen sekä omaperäisyys.