Historiankirjojen helinää : musiikkia historiallisista aikakausista ja tapahtumista
Jussila, Aapo (2011)
Jussila, Aapo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618650
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli järjestää sävellyskonsertti musiikista, joka kertoo historiallisista aikakausista ja tapahtumista. Sävelsin, sanoitin ja sovitin itse kaikki kappaleet ja hankin soittajat ja laulajat, joiden kanssa harjoittelimme ja esitimme kappaleet johdollani. Kokoonpanossa oli neljä laulajaa, kolme puhallinsoittajaa sekä neljän hengen komppiryhmä, jossa soitin itse sähköbassoa.
Prosessin vaiheita olivat aiheiden valinta, kirjallisten teosten lukeminen sanoitusten lähdemateriaaliksi, sanoitusten valmistaminen, musiikkityylien valinta, musiikillisten vaikutteiden hakeminen äänitteitä kuuntelemalla, säveltäminen, komppisovitusten valmistaminen, harjoittelu komppiryhmän kanssa, puhallinsovitusten valmistaminen, harjoittelu koko yhtyeen kanssa sekä konsertti, joka pidettiin 6.5.2011.
Valmistin musiikin ensisijaisesti itseäni varten, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen olivat taustalla ajatukset esittää kappaleita koululaiskonserteissa sekä levyttää niitä liitettäväksi historian oppikirjoihin.
Opinnäytetyöraportissani käsittelen kysymyksiä, millaisia musiikillisia vaikutteita käytin, millaisia osia kappaleissa on sekä millaisia sovituksellisia ratkaisuja tein (keskityn instrumentaatioon sekä soitinten rooliin). Kuvaan myös sävellys- ja sovitusprosessini etenemistä osasta kappaleista. Sanoitusten osalta vastaan lyhyesti kysymyksiin, mikä on niiden näkökulma sekä mitä lähdekirjallisuutta käytin avuksi.
Kappaleet valmistuivat ajallaan ja konsertti sujui erinomaisesti. Kuulijat ammattimuusikoista lähtien kuvailivat esitystä tajunnan räjäyttäväksi spektaakkeliksi. Prosessi kehitti sävellys-, sovitus- ja sanoitustaitojani sekä lisäsi tietoisuuttani erilaisista musiikkityyleistä.
Omaksi johtopäätöksekseni muodostui, että on erittäin motivoivaa kirjoittaa musiikkia tavallisuudesta poikkeavista aiheista, joista on itse kiinnostunut. Toinen johtopäätökseni oli, että itselle aikaisemmin tuntemattomien musiikkityylien käyttäminen sävellyksissä on erittäin opettavaista ja lisää musiikillista ilmaisukykyä ja asiantuntemusta.
Prosessin vaiheita olivat aiheiden valinta, kirjallisten teosten lukeminen sanoitusten lähdemateriaaliksi, sanoitusten valmistaminen, musiikkityylien valinta, musiikillisten vaikutteiden hakeminen äänitteitä kuuntelemalla, säveltäminen, komppisovitusten valmistaminen, harjoittelu komppiryhmän kanssa, puhallinsovitusten valmistaminen, harjoittelu koko yhtyeen kanssa sekä konsertti, joka pidettiin 6.5.2011.
Valmistin musiikin ensisijaisesti itseäni varten, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen olivat taustalla ajatukset esittää kappaleita koululaiskonserteissa sekä levyttää niitä liitettäväksi historian oppikirjoihin.
Opinnäytetyöraportissani käsittelen kysymyksiä, millaisia musiikillisia vaikutteita käytin, millaisia osia kappaleissa on sekä millaisia sovituksellisia ratkaisuja tein (keskityn instrumentaatioon sekä soitinten rooliin). Kuvaan myös sävellys- ja sovitusprosessini etenemistä osasta kappaleista. Sanoitusten osalta vastaan lyhyesti kysymyksiin, mikä on niiden näkökulma sekä mitä lähdekirjallisuutta käytin avuksi.
Kappaleet valmistuivat ajallaan ja konsertti sujui erinomaisesti. Kuulijat ammattimuusikoista lähtien kuvailivat esitystä tajunnan räjäyttäväksi spektaakkeliksi. Prosessi kehitti sävellys-, sovitus- ja sanoitustaitojani sekä lisäsi tietoisuuttani erilaisista musiikkityyleistä.
Omaksi johtopäätöksekseni muodostui, että on erittäin motivoivaa kirjoittaa musiikkia tavallisuudesta poikkeavista aiheista, joista on itse kiinnostunut. Toinen johtopäätökseni oli, että itselle aikaisemmin tuntemattomien musiikkityylien käyttäminen sävellyksissä on erittäin opettavaista ja lisää musiikillista ilmaisukykyä ja asiantuntemusta.