Oppilaslähtöinen pianonsoitonopetus musiikin yleisen oppimäärän piirissä sekä sovituksia lähestymistavan tueksi
Vapaavuori, Tuomas (2011)
Vapaavuori, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418321
Tiivistelmä
Toimiessani pianonsoitonopettajana olen kokenut, että opetuksessa käytettävästä oppilaiden tarpeita vastaavasta materiaalista on jatkuvasti puutetta. Uskon, että piano-oppilaani kuuntelevat paljon musiikkia, jota ehkä myös haluaisivat soittaa. Tämän takia olen tuottanut opinnäytetyötäni ja opetusta varten soitonopetuksen lisämateriaalia. Sovituksieni kohderyhmä on noin 9 - 17-vuotiaat oppilaat.
Olen yrittänyt huomioida oppilaiden tason mahdollisimman hyvin sovituksia tehdessäni. Sovitusten pitää tarjota riittävästi helposti saatavia onnistumisen kokemuksia, mutta myös sopivasti haasteita, jotta oppilas kehittyy soittoharrastuksessaan.
Yksi aiheen valintaan vaikuttaneista syistä oli myös se, että minua kiinnosti, kuinka paljon omien pianosovitusten soitattaminen nuorilla vaikuttaa oppilaiden innostuneisuuteen harrastustaan kohtaan. Työtä aloittaessani oletin, että jos oppilaat saavat soittaa kappaleita, joita he kuuntelevat ja joista he pitävät, heidän innostuksensa soittamista ja harjoittelua kohtaan kasvaisi.
Tavoitteenani on saada oppilaalle aikaan mahdollisimman hyvä oppimiskokemus, jossa oppilas toivottavasti oppii muitakin asioita soittamisesta kuin pelkän nuottikuvan lukemisen ja kirjoitetun asian toistamisen. Oppilaalla pitää olla myös mahdollisuus vaikuttaa tunnilla soitettavaan materiaaliin.
Olen yrittänyt huomioida oppilaiden tason mahdollisimman hyvin sovituksia tehdessäni. Sovitusten pitää tarjota riittävästi helposti saatavia onnistumisen kokemuksia, mutta myös sopivasti haasteita, jotta oppilas kehittyy soittoharrastuksessaan.
Yksi aiheen valintaan vaikuttaneista syistä oli myös se, että minua kiinnosti, kuinka paljon omien pianosovitusten soitattaminen nuorilla vaikuttaa oppilaiden innostuneisuuteen harrastustaan kohtaan. Työtä aloittaessani oletin, että jos oppilaat saavat soittaa kappaleita, joita he kuuntelevat ja joista he pitävät, heidän innostuksensa soittamista ja harjoittelua kohtaan kasvaisi.
Tavoitteenani on saada oppilaalle aikaan mahdollisimman hyvä oppimiskokemus, jossa oppilas toivottavasti oppii muitakin asioita soittamisesta kuin pelkän nuottikuvan lukemisen ja kirjoitetun asian toistamisen. Oppilaalla pitää olla myös mahdollisuus vaikuttaa tunnilla soitettavaan materiaaliin.