Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Medianallet yökylässä: Toiminnallinen mediaprojekti varhaiskasvatukseen

Karvonen, Petra; Kukkonen, Marjo (2021)

 
Avaa tiedosto
Karvonen_Kukkonen_Opinnäytetyö.pdf (912.8Kt)
Lataukset: 


Karvonen, Petra
Kukkonen, Marjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102123
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten media ja sen eri muodot näkyvät 3–4-vuotiaiden lasten arjessa kotona. Tutkimustehtävänä kartoitimme, kuinka paljon lapset käyttävät mediaa, mitä mediavälineitä he käyttävät sekä mikä on vanhemman rooli suhteessa lapsensa median käyttöön. Opinnäytetyömme toteutustapa oli toiminnallinen, jonka tavoitteena oli toteuttaa yhteistyössä päiväkodin kanssa medianalle projekti, jossa medianallet olivat yökylässä perheiden kotona. Medianallen tarkoituksena oli olla lapsilähtöinen sekä leikinomainen väline projektimme toteuttamiselle sekä lapsen ja vanhempien väliselle vuorovaikutukselle mediakasvatuksesta. Medianallen mukana kulki reissuvihko, johon oli ennalta laadittu kysymyksiä vanhemmille. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Oulun kaupungin varhaiskasvatus.

Opinnäytetyössä käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Laadullisen opinnäytetyömme käytännön havainnointi toteutui nallen yökyläilyn sekä nallen mukana olevan reissuvihon avulla, joiden kautta keräsimme opinnäytetyömme aineiston. Toiminnallisessa opinnäytetyössämme yhdistyvät käytännön toteutus ja kirjallinen raportti. Kirjallinen osuus koostuu varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen liittyvästä teoriatiedosta, opinnäytetyön toteutuksen prosessikuvauksesta, käytännön osuuden kirjallisesta raportoimisesta sekä pohdinnasta ja johtopäätöksistä.

Vastausten perusteella voidaan todeta lasten käyttävän eri mediavälineitä ja -sisältöjä melko monipuolisesti jo 3–4-vuotiaana. Käytetyimmät pienten lasten mediavälineet ovat televisio ja kirjat, joita seuraavat nykyajan medialaitteet kuten tabletti. Lasten mediasisältöjä tarkastellessa lastenohjelmien sekä satujen rooli korostuu. Ne ovat yleensä luonnollinen osa lasten arkipäivien rutiineja. Vastausten perusteella lasten median käyttöön kuluva aika on kohtuullista ja pääsääntöisesti yleisten suositusten mukaista. Vanhemmat ovat valveutuneita lapsensa median käytön suhteen. Mediavälineiden ja -sisältöjen käyttöä seurataan sekä niihin tutustutaan yhdessä.

3–4-vuotiaat lapset ovat syntyneet tietoyhteiskunnan aikakaudella, jolloin nykymedia on tullut luontevasti osaksi heidän elämäänsä. Kuitenkin mediakasvatuksen ollessa alati muuttuva ilmiö täytyy kasvattajien tietotaito olla ajankohtaista sekä opetussuunnitelmien pysyä ajan hermolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste