Kulttuuritietoisuus graafisessa muotoilussa : Tarkastelussa Espanja
Hyvönen, Ellaveera (2011)
Hyvönen, Ellaveera
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518617
Tiivistelmä
Globalisoituvassa maailmassa ei enää ole itsestään selvää, että graafikon työskentely rajoittuu hänen kotimaahansa. Kansainvälisissä graafisen muotoilun tilanteissa tehdään jatkuvasti virheitä. Rakennamme viestiä oman kulttuurimme kehyksistä, joka tarkoittaa sitä, että kansainvälisissäkin suunnittelutilanteissa graafikot tekevät ratkaisunsa oman kulttuurinsa estetiikan perusteella jättäen vähälle huomiolle kohdekulttuurin. Graafisen alan kirjallisuus keskittyy toimivaan visuaaliseen viestintään, mutta sivuuttaa kulttuurin merkityksen.
Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä kulttuuritiedostamisen keinoja ja Espanjan visuaalisen kulttuurin erityispiirteitä suomalaisen graafikon näkökulmasta. Tietoperustana sovellan Edward T. Hallin ja Geert Hofsteden kulttuurimalleja sekä espanjalaisen graafisen muotoilun historiaa. Esittelen monikulttuurisen visuaalisen viestinnän menetelmän kulttuuripaletin. Lisäksi reflektoin omia kahden vuoden aikaisia kokemuksiani ja havaintojani Madridin visuaalisesta kulttuurista.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kulttuurimallit ovat sovellettavissa visuaaliseen viestintään. Visuaalisen viestinnän piirteiden ymmärtämiseksi on myös perehdyttävä maan historiaan, taiteeseen ja viestintätapoihin. Espanjalainen visuaalinen kulttuuri koostuu perinteitä vaalivasta historiasta, voimakkaasta ilmaisusta ja surrealistisen taiteen perinnöstä. Globaali visuaalinen kuvasto ei ole niin maailmanlaajuinen kuin saatamme Suomessa olettaa.
Tutkielma tarjoaa taustatietoa, menetelmiä ja alustavaa valmiutta kulttuuritiedostamiseen, jonka avulla voitaisiin kansainvälisessä graafisen muotoilun tilanteissa välttyä viestintävirheiltä. Sisältöä ja tuloksia voivat hyödyntää Espanjaan tai muille kansainvälisille markkinoille suuntaavat graafikot, mainostajat ja yrittäjät.
Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä kulttuuritiedostamisen keinoja ja Espanjan visuaalisen kulttuurin erityispiirteitä suomalaisen graafikon näkökulmasta. Tietoperustana sovellan Edward T. Hallin ja Geert Hofsteden kulttuurimalleja sekä espanjalaisen graafisen muotoilun historiaa. Esittelen monikulttuurisen visuaalisen viestinnän menetelmän kulttuuripaletin. Lisäksi reflektoin omia kahden vuoden aikaisia kokemuksiani ja havaintojani Madridin visuaalisesta kulttuurista.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kulttuurimallit ovat sovellettavissa visuaaliseen viestintään. Visuaalisen viestinnän piirteiden ymmärtämiseksi on myös perehdyttävä maan historiaan, taiteeseen ja viestintätapoihin. Espanjalainen visuaalinen kulttuuri koostuu perinteitä vaalivasta historiasta, voimakkaasta ilmaisusta ja surrealistisen taiteen perinnöstä. Globaali visuaalinen kuvasto ei ole niin maailmanlaajuinen kuin saatamme Suomessa olettaa.
Tutkielma tarjoaa taustatietoa, menetelmiä ja alustavaa valmiutta kulttuuritiedostamiseen, jonka avulla voitaisiin kansainvälisessä graafisen muotoilun tilanteissa välttyä viestintävirheiltä. Sisältöä ja tuloksia voivat hyödyntää Espanjaan tai muille kansainvälisille markkinoille suuntaavat graafikot, mainostajat ja yrittäjät.