Raskaana oleva potilas ensihoidossa
Lappi, Kaisa (2021)
Lappi, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102127
Tiivistelmä
Raskaana olevat naiset ovat säännöllisesti kohdattu potilasryhmä ensihoidossa. Tehtävillä kyseessä voi olla esimerkiksi raskauden komplikaatio, äidin perussairauteen liittyviä voinnin muutoksia tai trauma. Joissain tapauksissa myöskään potilas itse ei tiedä olevansa raskaana. Raskaana olevien potilasryhmän hoidon opetus ja käsittely jää todella vähäiseksi kouluissa sekä työpaikoilla. Enemmän keskitytään nopeasti kasvavaan tehtävämäärään matkasynnytysten parissa. Työn tarkoituksena on lisätä tietoutta kyseisen potilasryhmän hoidollisista erityispiirteistä sekä kasvattaa ensihoitajien valmiuksia ja varmuutta potilasryhmän hoitamiseen. Aiheesta luotiin myös opetusmateriaalia kolmen simulaatioharjoituksen muodossa tuleville ensihoitajaopiskelijoille yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Työn teoriaosuutena toimii kattava kirjallisuuskatsaus aiheesta. Katsaukseen on koottu tietoa raskaana olevien potilaiden hoidollisista erityispiirteistä. Tämän lisäksi työssä käsitellään myös normaalia raskautta sekä siihen liittyviä tyypillisimpiä oireita. Myös muutamia yleisiä komplikaatiotilanteita on käyty läpi lyhyesti. Hoitotilanteessa yhden hoidettavan sijasta onkin kyseisen potilasryhmän kohdalla aina kaksi tai useampi hoidettava. Ensihoitajan on tärkeää tietää, mitä hoidollisia toimenpiteitä voidaan tällöin toteuttaa ja mitä lääkkeitä käyttää. Myös oikean hoitolaitoksen valinta sekä koko perheen huomiointi tilanteessa on tärkeää.
Tietoa pyrittiin keräämään mahdollisimman paljon alan tieteellisistä tutkimuksista. Tämän osoittautuessa haasteelliseksi tutkitun tiedon ollessa kovin vähäistä, nojauduttiin myös lisäksi alan kirjallisuuteen. Tieteellisen tutkimuksen tekemistä raskaana olevien hoidosta haittaa usein eettiset syyt sekä tutkimusten otosmäärän pienuus. Tutkimukset saattavat useasti perustua jopa vain yksittäisiin tapauksiin. Tämän vuoksi luotettavien johtopäätöksien tekeminen tutkimustuloksista on haasteellista.
Ensihoidossa on kuitenkin tiettyjä hoidollisia erityishuomioita, joilla pystytään paremmin turvaamaan raskaana olevan potilaan sekä sikiön hyvinvointi. Ne voivat joissakin tilanteissa olla myös elintärkeitä. Asiaan liittyy siis myös vahvasti potilasturvallisuuden näkökulma, minkä vuoksi opetusta ja tietoutta asiasta tulisi tehostaa sekä alalla toimivilla terveydenhuollon ammattilaisilla että myös opetushenkilöstöllä.
Työn teoriaosuutena toimii kattava kirjallisuuskatsaus aiheesta. Katsaukseen on koottu tietoa raskaana olevien potilaiden hoidollisista erityispiirteistä. Tämän lisäksi työssä käsitellään myös normaalia raskautta sekä siihen liittyviä tyypillisimpiä oireita. Myös muutamia yleisiä komplikaatiotilanteita on käyty läpi lyhyesti. Hoitotilanteessa yhden hoidettavan sijasta onkin kyseisen potilasryhmän kohdalla aina kaksi tai useampi hoidettava. Ensihoitajan on tärkeää tietää, mitä hoidollisia toimenpiteitä voidaan tällöin toteuttaa ja mitä lääkkeitä käyttää. Myös oikean hoitolaitoksen valinta sekä koko perheen huomiointi tilanteessa on tärkeää.
Tietoa pyrittiin keräämään mahdollisimman paljon alan tieteellisistä tutkimuksista. Tämän osoittautuessa haasteelliseksi tutkitun tiedon ollessa kovin vähäistä, nojauduttiin myös lisäksi alan kirjallisuuteen. Tieteellisen tutkimuksen tekemistä raskaana olevien hoidosta haittaa usein eettiset syyt sekä tutkimusten otosmäärän pienuus. Tutkimukset saattavat useasti perustua jopa vain yksittäisiin tapauksiin. Tämän vuoksi luotettavien johtopäätöksien tekeminen tutkimustuloksista on haasteellista.
Ensihoidossa on kuitenkin tiettyjä hoidollisia erityishuomioita, joilla pystytään paremmin turvaamaan raskaana olevan potilaan sekä sikiön hyvinvointi. Ne voivat joissakin tilanteissa olla myös elintärkeitä. Asiaan liittyy siis myös vahvasti potilasturvallisuuden näkökulma, minkä vuoksi opetusta ja tietoutta asiasta tulisi tehostaa sekä alalla toimivilla terveydenhuollon ammattilaisilla että myös opetushenkilöstöllä.