Kaupunkietiketti : animaatioprojektin valaisu ja renderöinti Blenderiä käyttäen
Schulman, Peter (2009)
Schulman, Peter
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906173995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906173995
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tekijä toteutti osana kolmen hengen tiimiä,yhteistyössä Nelonen Median kanssa, sarjan kanavatunnuksia televisiokanava Neloselle. Toteutustapa oli 3D-hahmoanimaatio, ja tunnusten yhteinen teema oli hyvä käytös kaupunkiympäristössä. Tekijän pääasialliset vastuualueet olivat ulkoasun suunnittelu ja toteutus materiaalien, valojen, renderöinnin ja jälkikäsittelyn kautta, 3D-ohjelma Blenderiä käyttäen, ja kirjallisessa osiossa näitä asioita selvitetään perusteellisemmin.
Blender on vapaan ohjelmiston periaatteisiin perustuva 3D-grafiikan ja animaation tekoon käytetty ohjelma. Siitä huolimatta, että se on kenen tahansa ladattavissa internetistä, ja vapasti käytettävissä sekä harrastuspohjaisiin että kaupallisiin projekteihin, se on teknisesti kehittynyt, ja monessa suhteessa samoissa tasoissa vastaavien kaupallisten ohjelmien kanssa. Varsinkin laajempien animaatioprojektien toteuttamiseen Blender tarjoaa runsaasti työntekoa helpottavia ominaisuuksia. Blenderissä on esimerkiksi mahdollista linkittää dataa tiedostosta toiseen, jolloin projektin eri osia on mahdollista pitää omissa tiedostoissaan, eikä muutoksia tarvitse tehdä kuin yhdessä paikassa.
Materiaaleja ja valaistusta suunnitellessa visualisointityöhön ja muihin fotorealismia lähenteleviin tarkoituksiin, Blenderin sisäisen renderöintimoottorin rajoitukset tulevat helposti vastaan. Sen sijaan animaation, ja etenkin tyylitellyn sellaisen, valaistuksen työstämiseen ja renderöintiin Blenderistä löytyy kattava määrä ominaisuuksia.
Erilaisten valo- ja varjotyyppien ja monipuolisen materiaalijärjestelmän lisäksi erikoismaininnan ansaitsevat sisäänrakennettu noodikomposiittori, jonka avulla kuvan alustavaa värikorjailua on mahdollista suorittaa valaisun kanssa samanaikaisesti, sekä approximate ambient occlusion, jonka avulla voi tuottaa luonnollisen näköisiä varjoja nopeasti ja ilman kohinaa.
Kirjallisessa osiossa selostetaan työn aikana eteen tulevia haasteita, sekä niihin löytyneitä ratkaisuja. Pääasiallinen näkökulma on animaation valaiseminen Blenderiä käyttäen, mutta siinä käsitellään myös asioita jotka ovat yleisluontoisia ja pätevät käytetystä ohjelmasta riippumatta.
Blender on vapaan ohjelmiston periaatteisiin perustuva 3D-grafiikan ja animaation tekoon käytetty ohjelma. Siitä huolimatta, että se on kenen tahansa ladattavissa internetistä, ja vapasti käytettävissä sekä harrastuspohjaisiin että kaupallisiin projekteihin, se on teknisesti kehittynyt, ja monessa suhteessa samoissa tasoissa vastaavien kaupallisten ohjelmien kanssa. Varsinkin laajempien animaatioprojektien toteuttamiseen Blender tarjoaa runsaasti työntekoa helpottavia ominaisuuksia. Blenderissä on esimerkiksi mahdollista linkittää dataa tiedostosta toiseen, jolloin projektin eri osia on mahdollista pitää omissa tiedostoissaan, eikä muutoksia tarvitse tehdä kuin yhdessä paikassa.
Materiaaleja ja valaistusta suunnitellessa visualisointityöhön ja muihin fotorealismia lähenteleviin tarkoituksiin, Blenderin sisäisen renderöintimoottorin rajoitukset tulevat helposti vastaan. Sen sijaan animaation, ja etenkin tyylitellyn sellaisen, valaistuksen työstämiseen ja renderöintiin Blenderistä löytyy kattava määrä ominaisuuksia.
Erilaisten valo- ja varjotyyppien ja monipuolisen materiaalijärjestelmän lisäksi erikoismaininnan ansaitsevat sisäänrakennettu noodikomposiittori, jonka avulla kuvan alustavaa värikorjailua on mahdollista suorittaa valaisun kanssa samanaikaisesti, sekä approximate ambient occlusion, jonka avulla voi tuottaa luonnollisen näköisiä varjoja nopeasti ja ilman kohinaa.
Kirjallisessa osiossa selostetaan työn aikana eteen tulevia haasteita, sekä niihin löytyneitä ratkaisuja. Pääasiallinen näkökulma on animaation valaiseminen Blenderiä käyttäen, mutta siinä käsitellään myös asioita jotka ovat yleisluontoisia ja pätevät käytetystä ohjelmasta riippumatta.