Työkalu Ericssonin IoT Accelerator -alustan palvelun migraatioon
Nieminen, Antti (2021)
Nieminen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102143
Tiivistelmä
Insinöörityössä kehitettiin migraatiotyökaluksi kutsuttu Java-sovellus Ericssonin IoT Accelerator -alustan palvelun tietokantamigraation tarpeisiin. Alusta tarjoaa matkapuhelinverkkoon kytkettyjen IoT-laitteiden liitettävyyden hallinnointipalveluita operaattoreille ja heidän yritysasiakkailleen. Migraation kohteena oleva palvelu on alustan lisäpalvelu, joka mahdollistaa reaaliajassa aktivoitavien ja mitattavien kuluttajille tarkoitettujen datakattojen hallinnan ja tarjoamisen.
Tietokannan migraatiossa tiedot siirrettiin Oracle-tietokannasta Mongo-tietokantaan. Tiedot Oracle-tietokannasta saatiin SOAP-ohjelmointirajapinnan kautta. Tiedot oli mallinnettu eri tavoin tietokantoihin, joten työkalu joutui yhdistelemään ja muuntelemaan tietoja.
Migraatiot suoritettiin yksi yritysasiakas kerrallaan migraatioprosessissa, johon liittyi useita osapuolia Ericssonin työntekijöistä operaattorin ja yritysasiakkaiden edustajiin. Palvelu oli aktiivisessa käytössä ja prosessin aikana palvelu suljettiin kuluttajien käytöstä. Prosessin pituus haluttiin minimoida, jotta vaikutus kuluttajaan ja yritysasiakkaaseen olisi ollut mahdollisimman pieni. SOAP-ohjelmointirajapinta oli nopeuden suhteen suurin pullonkaula. Rajapinta tarjosi kuitenkin mahdollisuuden rinnakkaisiin kyselyihin. Työkalun suorituksen keston minimoimiseksi tämä huomioitiin kehittämällä työkalu säikeistetysti.
Tietokannan migraatiossa tiedot siirrettiin Oracle-tietokannasta Mongo-tietokantaan. Tiedot Oracle-tietokannasta saatiin SOAP-ohjelmointirajapinnan kautta. Tiedot oli mallinnettu eri tavoin tietokantoihin, joten työkalu joutui yhdistelemään ja muuntelemaan tietoja.
Migraatiot suoritettiin yksi yritysasiakas kerrallaan migraatioprosessissa, johon liittyi useita osapuolia Ericssonin työntekijöistä operaattorin ja yritysasiakkaiden edustajiin. Palvelu oli aktiivisessa käytössä ja prosessin aikana palvelu suljettiin kuluttajien käytöstä. Prosessin pituus haluttiin minimoida, jotta vaikutus kuluttajaan ja yritysasiakkaaseen olisi ollut mahdollisimman pieni. SOAP-ohjelmointirajapinta oli nopeuden suhteen suurin pullonkaula. Rajapinta tarjosi kuitenkin mahdollisuuden rinnakkaisiin kyselyihin. Työkalun suorituksen keston minimoimiseksi tämä huomioitiin kehittämällä työkalu säikeistetysti.