Case Ladies Night
Heiskanen, Marjut; Kantomaa, Anu; Rundgren, Assi; Rantajärvi, Satu (2011)
Heiskanen, Marjut
Kantomaa, Anu
Rundgren, Assi
Rantajärvi, Satu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918856
Tiivistelmä
Heiskanen, Marjut & Kantomaa, Anu & Rantajärvi, Satu & Rundgren, Assi 2011. Case Ladies Night. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 98. Liitteet 1 - 24.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ladies Night -tapahtuman onnistuminen ja kehitettävät kohteet RajaPartners Oy:n toiminnassa tapahtuman järjestäjänä. Tutkimuksella selvitettiin yleistä käsitystä viihdetapahtumien tarpeellisuudesta. Työlle asetettuja tavoitteita selvitettiin kolmen tukikysymyksen avulla. Kysymykset käsittelivät oikean kohderyhmän saavuttamista, kohdeyleisön motiiveja osallistua viihdetapahtumaan ja tekijöitä, jotka vaikuttavat viihdetapahtuman onnistumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan viihdetapahtuman järjestämistä ja sen onnistumista olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta. Työn empiirinen osa käsittää RajaPartners Oy:n järjestämän Ladies Night -tapahtuman, josta saatuja kokemuksia tutkitaan kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen otantajoukko koostuu tapahtumaan osallistuneista yhteistyöyrityksistä ja yleisön joukosta valituista henkilöistä. Tutkimusmateriaalin kerääminen toteutettiin teemahaastattelun ja avoimen kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yhteistyöyritykset ja yleisö kokivat Ladies Night -tapahtuman onnistuneeksi. Yleisölle tapahtuma tarjosi nautintoa, mukavuutta, tietoa ja ideoita, kun taas yhteistyöyritykset saivat tapahtumasta lisää näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Tutkimustulosten mukaan viihdetapahtumat koetaan tarpeellisina verkostoitumisen ja arjesta irtautumisen kannalta.
Tapahtuman järjestäjänä RajaPartners Oy:n kannattaa tulevaisuudessa aikaistaa ja laajentaa tapahtuman markkinointia. Kehityskohteeksi paljastui myös tarve huomioida paremmin osallistujamäärän asettamat vaatimukset muun muassa pöytämäärien suunnittelussa ja niiden sijoittamisessa. Lisäksi ruokatarjoilua tulee kehittää sujuvammaksi tulevaisuudessa.
Asiasanat: viihdetapahtuma, kohderyhmä, markkinointi, viestintä, kokemus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ladies Night -tapahtuman onnistuminen ja kehitettävät kohteet RajaPartners Oy:n toiminnassa tapahtuman järjestäjänä. Tutkimuksella selvitettiin yleistä käsitystä viihdetapahtumien tarpeellisuudesta. Työlle asetettuja tavoitteita selvitettiin kolmen tukikysymyksen avulla. Kysymykset käsittelivät oikean kohderyhmän saavuttamista, kohdeyleisön motiiveja osallistua viihdetapahtumaan ja tekijöitä, jotka vaikuttavat viihdetapahtuman onnistumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan viihdetapahtuman järjestämistä ja sen onnistumista olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta. Työn empiirinen osa käsittää RajaPartners Oy:n järjestämän Ladies Night -tapahtuman, josta saatuja kokemuksia tutkitaan kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen otantajoukko koostuu tapahtumaan osallistuneista yhteistyöyrityksistä ja yleisön joukosta valituista henkilöistä. Tutkimusmateriaalin kerääminen toteutettiin teemahaastattelun ja avoimen kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yhteistyöyritykset ja yleisö kokivat Ladies Night -tapahtuman onnistuneeksi. Yleisölle tapahtuma tarjosi nautintoa, mukavuutta, tietoa ja ideoita, kun taas yhteistyöyritykset saivat tapahtumasta lisää näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Tutkimustulosten mukaan viihdetapahtumat koetaan tarpeellisina verkostoitumisen ja arjesta irtautumisen kannalta.
Tapahtuman järjestäjänä RajaPartners Oy:n kannattaa tulevaisuudessa aikaistaa ja laajentaa tapahtuman markkinointia. Kehityskohteeksi paljastui myös tarve huomioida paremmin osallistujamäärän asettamat vaatimukset muun muassa pöytämäärien suunnittelussa ja niiden sijoittamisessa. Lisäksi ruokatarjoilua tulee kehittää sujuvammaksi tulevaisuudessa.
Asiasanat: viihdetapahtuma, kohderyhmä, markkinointi, viestintä, kokemus