Virhe ja takuu kodintekniikan kuluttajakaupassa
Huru, Niko (2011)
Huru, Niko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119063
Tiivistelmä
Tavarassa on kuluttajansuojalain mukaan virhe, jos se ei vastaa sovittua, tai jos se jollakin tavoin poikkeaa siitä, mitä ostaja on perustellusti voinut edellyttää. Virhetilanteessa laki asettaa oikeuksia ja velvollisuuksia kaupan molemmille osapuolille. Opinnäytetyöntarkoituksena on selvittää kuluttajansuojalain virhesäännösten sisältöä ja tutkia, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia kaupan osapuolilla on virhetilanteessa. Työssä käsitellään myös virheen jälkeisiä seuraamuksia, virheen korjaamista, kaupan purkua ja vahingonkorvausta sekä takuun merkitystä virhetilanteessa. Käytännön näkökulmien tuomiseksi työssä tutkitaan myös, miten edellä mainitut oikeudet ja velvollisuudet toteutuvat kodintekniikka-alan tuotteiden myyntiä harjoittavassa yrityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kuluttajakaupan virhettä ja takuuta koskeva helppolukuinen ja ymmärrettävä raportti niin kuluttajan kuin elinkeinonharjoittajankin tarpeisiin. Työssä tutkitaan voimassa olevaa kuluttajansuojalakia sekä kauppalakia, hallituksen esityksiä ja oikeuskirjallisuutta. Tutkimus kohdeyritykseen toteutettiin teemahaastateluilla. Haastatteluihin osallistui kolme eri asemassa olevaa työntekijää: yrityksen myyntipäällikkö, tuoteryhmävastaava sekä myyjä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että vaikka kuluttajansuojalaissa on lueteltu tyyppitapauksia erilaisista virheistä, on säännösten tulkinta eri tilanteissa käytännössä usein vaikeaa ja lisäksi virhelista ei ole täysin tyhjentävä. Elinkeinoharjoittajan velvollisuudet virhetilanteissa tunnetaan kohdeyrityksessä hyvin. Velvollisuuksia ei kuitenkaan aina noudateta kirjaimellisesti. Kuluttaja, joka on tietoinen oikeuksistaan ja osaa niitä vaatia, myös saa nämä oikeudet. Kuluttaja, joka ei huolehdi oikeuksistaan, ei niitä myöskään samassa määrin saa. Hyvät, jatkuvat asiakassuhteet ja hyvä maine on kuitenkin yritykselle ensiarvoisen tärkeää ja kaikki kuluttajat pyritään pitämään mahdollisimman tyytyväisinä palveluun. Tämä tarkoittaa sitä, että usein myyjät myöntyvät lakisääteisiä velvollisuuksia parempiin ehtoihin.
Virheellisyyssäännösten tunteminen on elinkeinonharjoittajalle välttämätöntä, ja myös kuluttajalle ensiarvoisen tärkeää. Kuluttajan on monesti välttämätöntä hankkia tietty tavaraja silloin tavaran virheettömyydellä on kuluttajalle suuri merkitys. On lisäksi erittäin tärkeää, että kuluttaja saa myyjältä oikeanlaista ja totuudenmukaista tietoa tuotteista, jotta ostaja osaa valita itselleen parhaiten soveltuvan tuotteen ja voi luottaa sen hyvään laatuun ja kestävyyteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kuluttajakaupan virhettä ja takuuta koskeva helppolukuinen ja ymmärrettävä raportti niin kuluttajan kuin elinkeinonharjoittajankin tarpeisiin. Työssä tutkitaan voimassa olevaa kuluttajansuojalakia sekä kauppalakia, hallituksen esityksiä ja oikeuskirjallisuutta. Tutkimus kohdeyritykseen toteutettiin teemahaastateluilla. Haastatteluihin osallistui kolme eri asemassa olevaa työntekijää: yrityksen myyntipäällikkö, tuoteryhmävastaava sekä myyjä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että vaikka kuluttajansuojalaissa on lueteltu tyyppitapauksia erilaisista virheistä, on säännösten tulkinta eri tilanteissa käytännössä usein vaikeaa ja lisäksi virhelista ei ole täysin tyhjentävä. Elinkeinoharjoittajan velvollisuudet virhetilanteissa tunnetaan kohdeyrityksessä hyvin. Velvollisuuksia ei kuitenkaan aina noudateta kirjaimellisesti. Kuluttaja, joka on tietoinen oikeuksistaan ja osaa niitä vaatia, myös saa nämä oikeudet. Kuluttaja, joka ei huolehdi oikeuksistaan, ei niitä myöskään samassa määrin saa. Hyvät, jatkuvat asiakassuhteet ja hyvä maine on kuitenkin yritykselle ensiarvoisen tärkeää ja kaikki kuluttajat pyritään pitämään mahdollisimman tyytyväisinä palveluun. Tämä tarkoittaa sitä, että usein myyjät myöntyvät lakisääteisiä velvollisuuksia parempiin ehtoihin.
Virheellisyyssäännösten tunteminen on elinkeinonharjoittajalle välttämätöntä, ja myös kuluttajalle ensiarvoisen tärkeää. Kuluttajan on monesti välttämätöntä hankkia tietty tavaraja silloin tavaran virheettömyydellä on kuluttajalle suuri merkitys. On lisäksi erittäin tärkeää, että kuluttaja saa myyjältä oikeanlaista ja totuudenmukaista tietoa tuotteista, jotta ostaja osaa valita itselleen parhaiten soveltuvan tuotteen ja voi luottaa sen hyvään laatuun ja kestävyyteen.