Suuhygienistien kliininen osaaminen parodontologisessa hoidossa
Kaustinen, Emilia; Männistö, Toni (2021)
Kaustinen, Emilia
Männistö, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112226
Tiivistelmä
Suuhygienistikoulutuksen opettajat arvioivat suuhygienistikoulutuksen antavan hyvän osaamisen tason suuhygienistiopiskelijoille työelämää varten. Myös aikaisemmin tehdyt kvantitatiiviset tutkimukset osoittavat suuhygienistiopiskelijoiden arvioivan osaamisensa hyväksi. Vaihdoimme näkökulmaa ja annoimme vastavalmistuneiden suuhygienistien kertoa osaamisestaan. Opinnäytetyössä keskityimme suuhygienistien parodontologiseen osaamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaiseksi suuhygienistit arvioivat kliinisen osaamisensa parodontologisen potilaan hoidossa. Tarkoituksena oli kuvata suuhygienistien kliinistä osaamista parodontologisen hoidon toteutuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat “Millaisiksi suuhygienistit arvioivat kliinisen osaamisensa parodontologisen potilaan hoidossa?” sekä “Miten suuhygienistit vertaavat työelämässä tarvittavaa parodontologista kliinistä osaamista koulutuksen antamaan kliiniseen osaamiseen?”
Opinnäytetyö suoritettiin laadullista tutkimusasetelmaa käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla yhdeksältä vastavalmistuneilta suuhygienisteiltä. Analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Suuhygienistit arvioivat osaamisensa hyväksi tai erinomaiseksi parodontologisen hoidon toteuttamisessa. Suuhygienistikoulutus on laaja ja vastasi hyvin työelämän tarpeisiin. Teoriaopetukseen oltiin tyytyväisiä. Antibioottiprofylaksian sekä lääkehoitoon liittyvät asiat olivat vielä haastavia työelämässä. Käytännön opetukseen kaivattiin lisää yksilöllistä ohjausta parodontologisten instrumenttien käsittelyyn, furka-alueiden hoitoon sekä jauhepuhdistimen käyttöön.
Jatkotutkimusaiheena voisi haastatella kauemmin työelämässä olleita suuhygienistejä, ja kuvata heidän osaamisensa kehittymistä työkokemuksen myötä. Myös näkökulman vaihtaminen tutkimusasetelmaan, jossa haastateltaisiin hammaslääkäreitä ja kuvattaisiin heidän näkemyksiään suuhygienistien osaamisesta parodontologisessa hoidossa, voisi tuottaa hyödyllistä tietoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaiseksi suuhygienistit arvioivat kliinisen osaamisensa parodontologisen potilaan hoidossa. Tarkoituksena oli kuvata suuhygienistien kliinistä osaamista parodontologisen hoidon toteutuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat “Millaisiksi suuhygienistit arvioivat kliinisen osaamisensa parodontologisen potilaan hoidossa?” sekä “Miten suuhygienistit vertaavat työelämässä tarvittavaa parodontologista kliinistä osaamista koulutuksen antamaan kliiniseen osaamiseen?”
Opinnäytetyö suoritettiin laadullista tutkimusasetelmaa käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla yhdeksältä vastavalmistuneilta suuhygienisteiltä. Analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Suuhygienistit arvioivat osaamisensa hyväksi tai erinomaiseksi parodontologisen hoidon toteuttamisessa. Suuhygienistikoulutus on laaja ja vastasi hyvin työelämän tarpeisiin. Teoriaopetukseen oltiin tyytyväisiä. Antibioottiprofylaksian sekä lääkehoitoon liittyvät asiat olivat vielä haastavia työelämässä. Käytännön opetukseen kaivattiin lisää yksilöllistä ohjausta parodontologisten instrumenttien käsittelyyn, furka-alueiden hoitoon sekä jauhepuhdistimen käyttöön.
Jatkotutkimusaiheena voisi haastatella kauemmin työelämässä olleita suuhygienistejä, ja kuvata heidän osaamisensa kehittymistä työkokemuksen myötä. Myös näkökulman vaihtaminen tutkimusasetelmaan, jossa haastateltaisiin hammaslääkäreitä ja kuvattaisiin heidän näkemyksiään suuhygienistien osaamisesta parodontologisessa hoidossa, voisi tuottaa hyödyllistä tietoa.