Ketterät kehitysmenetelmät ja työkalut Internet-palvelun uudistusprojektissa
Hirvonen, Tuomas (2011)
Hirvonen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618644
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli MTV3:n Katsomo-verkkopalvelun uudistusprojekti. Palvelu uudistettiin käyttöliittymän ja joidenkin ominaisuuksien osalta. Insinöörityössä paneuduttiin uudistusprojektissa käytettyihin projektinhallintamenetelmiin sekä työkalujen käyttöön. Projektinhallintamenetelmänä käytettiin Scrumia ja sovelluksen kehityksessä hyödynnettiin prototyyppejä käyttäviä kehitysmenetelmiä. Projektinhallinnan työkaluina käytettiin JIRA- sekä Basecamp-tehtävänhallintajärjestelmiä.
Projektissa oli mukana neljä yritystä. Palvelun konsepti ja käyttöliittymän suunnittelu toteutettiin Palmu Inc. muotoilutoimistossa. Taustajärjestelmään tehtävät muutokset teetettiin Norjassa Vimond-yhtiössä. Cybercom Plenware Oy:ltä oli kolme ohjelmistokehittäjää mukana toteutuksessa ja MTV3:lta oli mukana projektipäällikkö sekä yksi ohjelmistokehittäjä. Neljän yrityksen yhteistyö toi erityisiä haasteita projektinhallinnan, kommunikoinnin ja työprosessien suhteen.
Projektissa sovellettiin vahvasti ketterää Scrum-projektinhallintamenetelmää. Scrumin käyttö toi projektiin selkeyttä ja joustavuutta, mutta ei kuitenkaan kankeita dokumentaatioita tai prosesseja. Myös muutoksiin oli helppo reagoida ja mahdolliset ongelmat havaittiin hyvissä ajoin, jolloin ne pystyttiin ratkaisemaan helposti. Scrumin lyhyet iteraatiot ja päivittäiset kokoukset toivat projektiin hyvän tahdin ja pitivät huolen että työt edistyvät. Ongelmia projektinhallinnassa ilmeni Cybercomin ja taustajärjestelmästä vastaavan yrityksen välillä. Osa ongelmista oltaisiin voitu ratkaista yhtenäistämällä yritysten projektinhallintaa ja käyttämällä yhteistä Scrum-prosessia.
Koska sovelluksen taustajärjestelmään tehtävät muutokset toteutettiin toisessa yrityksessä, käytettiin kehityksen apuna prototyyppejä. Käyttöliittymästä luotiin prototyypit, jotka toimitettiin määrittelyn ohella taustajärjestelmästä vastanneelle yritykselle.
Tehtävänhallinnan työkaluna projektissa käytettiin JIRA- sekä Basecamp-tehtävänhallintajärjestelmiä. Näistä JIRA osoittautui erittäin käteväksi työkaluksi Scrum-projektin hallinnassa.
Projektissa oli mukana neljä yritystä. Palvelun konsepti ja käyttöliittymän suunnittelu toteutettiin Palmu Inc. muotoilutoimistossa. Taustajärjestelmään tehtävät muutokset teetettiin Norjassa Vimond-yhtiössä. Cybercom Plenware Oy:ltä oli kolme ohjelmistokehittäjää mukana toteutuksessa ja MTV3:lta oli mukana projektipäällikkö sekä yksi ohjelmistokehittäjä. Neljän yrityksen yhteistyö toi erityisiä haasteita projektinhallinnan, kommunikoinnin ja työprosessien suhteen.
Projektissa sovellettiin vahvasti ketterää Scrum-projektinhallintamenetelmää. Scrumin käyttö toi projektiin selkeyttä ja joustavuutta, mutta ei kuitenkaan kankeita dokumentaatioita tai prosesseja. Myös muutoksiin oli helppo reagoida ja mahdolliset ongelmat havaittiin hyvissä ajoin, jolloin ne pystyttiin ratkaisemaan helposti. Scrumin lyhyet iteraatiot ja päivittäiset kokoukset toivat projektiin hyvän tahdin ja pitivät huolen että työt edistyvät. Ongelmia projektinhallinnassa ilmeni Cybercomin ja taustajärjestelmästä vastaavan yrityksen välillä. Osa ongelmista oltaisiin voitu ratkaista yhtenäistämällä yritysten projektinhallintaa ja käyttämällä yhteistä Scrum-prosessia.
Koska sovelluksen taustajärjestelmään tehtävät muutokset toteutettiin toisessa yrityksessä, käytettiin kehityksen apuna prototyyppejä. Käyttöliittymästä luotiin prototyypit, jotka toimitettiin määrittelyn ohella taustajärjestelmästä vastanneelle yritykselle.
Tehtävänhallinnan työkaluna projektissa käytettiin JIRA- sekä Basecamp-tehtävänhallintajärjestelmiä. Näistä JIRA osoittautui erittäin käteväksi työkaluksi Scrum-projektin hallinnassa.