Uudistuneen perusopetuslain tuomat muutokset koulujärjestelmään
Tastula, Sarika; Peltomäki, Pauliina (2011)
Tastula, Sarika
Peltomäki, Pauliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216939
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin käytännön muutoksia, joita uusi perusopetuslaki tuo mukanaan. Uudistuneen perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus käydä omaa lähikoulua. Opetuksen järjestämisen paikka tulee kuitenkin katsoa aina lapsen edun mukaisesti. Tuki on porrastettua oppilaan henkilökohtaisen tuen tarpeen mukaan. Uuden lain myötä tuki jaettiin yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tutkimuksessa haluttiin kartoittaa lasten vanhempien ja opettajien mielipiteitä lakiuudistuksesta. Vastaajat saivat kertoa perustellusti mielipiteitään uudistuksen hyvistä ja huonoista puolista sekä mahdollisista kehittämistarpeista.
Opinnäytetyössä käytiin läpi aluksi aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Työhön koottiin käsitteitä, jotka avaavat lukijalle erityisopetuksen maailmaa. Lisäksi työssä käsiteltiin erityisopetuksen historiaa ja vertailtiin taulukoiden avulla perusopetuslakia vuodelta 1998 ja 2010. Työssä pohdittiin inkluusion taloudellisia vaikutuksia. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimus aloitettiin maaliskuussa 2011 ja päätettiin syyskuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin ensin vaasalaisen peruskoulun oppilaiden vanhemmille ja opettajille. Tämän jälkeen kyselyä levitettiin paperilomakkeen lisäksi Internetissä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä mahdollisia haasteita vastaajien mielestä tuo se, että kaikilla on yhteinen koulu.
Keskeisenä tuloksena oli suhteellisen myönteinen asenne lain tuomia muutoksia kohtaan. Koska yleinen mielipide oli myönteinen, voitiin päätellä, että lakiuudis-tusta pidettiin hyvänä ja tarpeellisena. Lain toimivuuden edistämiseksi ehdotettiin erinäisiä muutos- ja parannustoimenpiteitä
Opinnäytetyössä käytiin läpi aluksi aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Työhön koottiin käsitteitä, jotka avaavat lukijalle erityisopetuksen maailmaa. Lisäksi työssä käsiteltiin erityisopetuksen historiaa ja vertailtiin taulukoiden avulla perusopetuslakia vuodelta 1998 ja 2010. Työssä pohdittiin inkluusion taloudellisia vaikutuksia. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimus aloitettiin maaliskuussa 2011 ja päätettiin syyskuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin ensin vaasalaisen peruskoulun oppilaiden vanhemmille ja opettajille. Tämän jälkeen kyselyä levitettiin paperilomakkeen lisäksi Internetissä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä mahdollisia haasteita vastaajien mielestä tuo se, että kaikilla on yhteinen koulu.
Keskeisenä tuloksena oli suhteellisen myönteinen asenne lain tuomia muutoksia kohtaan. Koska yleinen mielipide oli myönteinen, voitiin päätellä, että lakiuudis-tusta pidettiin hyvänä ja tarpeellisena. Lain toimivuuden edistämiseksi ehdotettiin erinäisiä muutos- ja parannustoimenpiteitä