Liikkeen laatu tanssinopettajan työvälineenä
Lauttamäki, Elina (2011)
Lauttamäki, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219154
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projekti, jonka tavoitteena oli kehittää tanssinopettajan työhön tapa opettaa luovaa tanssia ja nykytanssia siten, että liikkeen laatu on opetuksen lähtökohta. Liikkeen laadulla tässä työssä tarkoitetaan tanssijan tapaa käyttää liikkuessaan tilaa, aikaa, voimaa ja liikkeen virtausta. Tämä tapa hahmottaa liikelaadut pohjautuu tanssikasvatuksen pioneerin Rudolf Labanin elämäntyöhön liikeanalyysin alueella.
Opinnäytetyöprojektiin kuului kaksi liikkeen laatua painottavaa tanssinopetuksenopetuskokeilua kahdessa tanssialan oppilaitoksessa. Kummankin opetuskokeilun opetettavana sisältönä olivat liikelaadut nykytanssissa. Opetuskokeilun tarkoituksena oli kehittää harjoitteita, joilla liikkeen laatua voidaan huomioida ja muokata tanssissa. Opetettavaan sisältöön kuului myös liikkeen laadun analyysin perusteita Rudolf Labanin työhön perustuen. Projektin tavoitteena oli myös levittää projektin tuloksia laajemman kohderyhmän käyttöön. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi opinnäytetyöprojektin tuloksia kirjattiin oppaaseen, jota tanssinohjaajat voivat käyttää työssään. Tanssinohjaajan opas sisältää teoreettisen osan ja käytännöllisen osan.
Teoreettinen osa sisältää tanssitunnin suunnittelun ja opettamisen perusasioita sekä liikkeen laatua painottavan luovan tanssin luonnetta ja reunaehtoja. Käytännöllinen osa sisältää kokoelman liikkeen laatua painottavan luovan tanssin harjoitteita. Opas on suunnattu luovan tanssin oppitunteja lapsille ja nuorille ohjaaville ihmisille, joilla ei välttämättä ole tanssialan ammattikoulutusta.
Projektin aikana kehittyneet työmenetelmät syntyivät tanssipedagogiikan alan kirjallisuuteen perehtymällä, kokeilemalla erilaisia työtapoja, havainnoiden oppimisen laatua ja tuloksia sekä keräämällä palautetta opiskelijoilta sekä opetuskokeilujen ohjaajilta. Työtapoja testattiin myös tanssia harrastavien lasten ja nuoren parissa.
Työn tuloksena työn tekijä sai omaan tanssinopettajan työhönsä välineitä huomioida liikkeen laatu osana kaikkea tanssin opetustyötä. Työn tekijän tapa havainnoida tanssia näkijänä ja tekijänä on muuttunut hankkeen aikana. Projekti osoitti, että tanssia voi katsoa ja kokea liikkeen laadun kautta.
Projektin konkreettisena tuloksena on tanssinohjaajan opas, jota luovan tanssin ohjaajat voivat käyttää työnsä tukena.
Opinnäytetyöprojektiin kuului kaksi liikkeen laatua painottavaa tanssinopetuksenopetuskokeilua kahdessa tanssialan oppilaitoksessa. Kummankin opetuskokeilun opetettavana sisältönä olivat liikelaadut nykytanssissa. Opetuskokeilun tarkoituksena oli kehittää harjoitteita, joilla liikkeen laatua voidaan huomioida ja muokata tanssissa. Opetettavaan sisältöön kuului myös liikkeen laadun analyysin perusteita Rudolf Labanin työhön perustuen. Projektin tavoitteena oli myös levittää projektin tuloksia laajemman kohderyhmän käyttöön. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi opinnäytetyöprojektin tuloksia kirjattiin oppaaseen, jota tanssinohjaajat voivat käyttää työssään. Tanssinohjaajan opas sisältää teoreettisen osan ja käytännöllisen osan.
Teoreettinen osa sisältää tanssitunnin suunnittelun ja opettamisen perusasioita sekä liikkeen laatua painottavan luovan tanssin luonnetta ja reunaehtoja. Käytännöllinen osa sisältää kokoelman liikkeen laatua painottavan luovan tanssin harjoitteita. Opas on suunnattu luovan tanssin oppitunteja lapsille ja nuorille ohjaaville ihmisille, joilla ei välttämättä ole tanssialan ammattikoulutusta.
Projektin aikana kehittyneet työmenetelmät syntyivät tanssipedagogiikan alan kirjallisuuteen perehtymällä, kokeilemalla erilaisia työtapoja, havainnoiden oppimisen laatua ja tuloksia sekä keräämällä palautetta opiskelijoilta sekä opetuskokeilujen ohjaajilta. Työtapoja testattiin myös tanssia harrastavien lasten ja nuoren parissa.
Työn tuloksena työn tekijä sai omaan tanssinopettajan työhönsä välineitä huomioida liikkeen laatu osana kaikkea tanssin opetustyötä. Työn tekijän tapa havainnoida tanssia näkijänä ja tekijänä on muuttunut hankkeen aikana. Projekti osoitti, että tanssia voi katsoa ja kokea liikkeen laadun kautta.
Projektin konkreettisena tuloksena on tanssinohjaajan opas, jota luovan tanssin ohjaajat voivat käyttää työnsä tukena.